Podle Kuzněcova, někdejšího experta na údržbu a opravy letecké techniky, ve stíhačce - zřejmě vinou pilota, který s migem letěl dříve - zůstal otevřen přívod ventilace. Ve výši 3000 metrů kabina ztratila hermetičnost. Piloti zřejmě propadli panice a snažili se dostat z potíží střemhlavým letem. Ten byl však tak prudký, že letci ztratili vědomí a neovladatelný letoun narazil do země.
Tato hypotéza se podle Kuzněcova zdá být nejpravděpodobnější příčinou neštěstí. Měla by se stát i oficiální verzí a tak skoncovat i se všemi spekulacemi, které sahají až ke spikleneckým teoriím, že se tehdejší sovětské vedení rozhodlo Gagarina úmyslně zbavit, ze žárlivosti na popularitu tehdy čtyřiatřicetiletého prvního člověka ve vesmíru.
Srážka s ptáky nebo s balónem
Jiní experti ale upozorňují i na další možné verze neštěstí, kterými kromě selhání přístrojů či jiných systémů stíhačky mohla být i srážka s hejnem ptáků nebo s meteorologickým balonem či prostá pilotní chyba.
Gagarin, ačkoliv byl v Sovětském svazu i za jeho hranicemi v podstatě symbolem sovětských leteckých a kosmických úspěchů, nalétal od svého zařazení do kosmického programu v roce 1960 jen 78 letových hodin, a to vždy s instruktorem.
Byli opilí a unesli je mimozemšťané
V minulosti se objevily i teorie, podle nichž se Gagarin a jeho instruktor stali oběťmi teroristického útoku, únosu mimozemšťany anebo prý byli oba opilí, ačkoliv toto podezření mělo vyloučit zveřejnění lékařské zprávy o předletové prohlídce a rozboru krve po pádu.
"Živnou půdou" pro nejrůznější fabulace o příčinách katastrofy je zejména to, že tehdy zřízená státní vyšetřovací komise nedospěla k žádnému konkrétnímu závěru. Jistě, tehdy se ještě nepoužívaly takzvané černé skříňky, které monitorují technický stav stroje a činnost posádky. Komise nenalezla na letounu žádné závady, nic, co by nasvědčovalo vypuknutí požáru, žádné stopy po výbušninách.
Mnozí odborníci ale nyní soudí, že se komise úmyslně, z ideologických a resortních důvodů vyhnula skutečným příčinám katastrofy.
Český odborník: snažili se vyhnout jinému letadlu
Milan Halousek, předseda astronautické sekce České astronomické
společnosti, před časem za nejpravděpodobnější příčinu havárie Gagarinovy stíhačky označil snahu vyhnout se srážce s jiným letadlem, které dosud nebylo přesně identifikováno. Patrně mohlo jít o tehdy přísně tajný Suchoj Su-11. Právě srážce s ním se prý MiG-15 s Gagarinem a Serjoginem na palubě snažil vyhnut, manévr však nezvládl a zabořil se do země u obce Novoselovo nedaleko Moskvy.
Jurij Gagarin vzlétl do vesmíru 12. dubna 1961. Podruhé už se na oběžnou dráhu nedostal, stal se symbolem úspěchů sovětského kosmického programu a čas trávil především cestováním po světě a na recepcích. Po smrti byl spolu se Serjoginem pohřben na čestném místě u zdi moskevského Kremlu.
Další teorie o smrti Gagarina: v kabině zůstala otevřená ventilace
MOSKVA -
Spekulace o smrti prvního kosmonauta Jurije Gagarina neustávají ani více než čtyři desítky let po záhadné katastrofě cvičné stíhačky s Gagarinem a dalším pilotem na palubě. Skupina nezávislých expertů pod vedením penzionovaného plukovníka ruského letectva Igora Kuzněcova nyní dospěla k závěru, že Gagarin a jeho instruktor Vladimir Serjogin 27. března 1968 zahynuli nejpravděpodobněji v důsledku ztráty hermetičnosti kabiny jejich stíhačky MiG-15 UTI. Uvedl to dnes ruský server argumenti.ru.
Operace nosu některým lidem úplně změní život, říká špičkový plastický chirurg Kufa. Jak podle něj hezky stárnout?
Tady bude holubník! Recept, jak na přemnožené ptáky bez zabíjení, okoukala česká města od sousedů za hranicemi
Čtyři hodiny u monitoru a dost. Proti „syndromu počítačového vidění“ zkuste pravidlo 20/20/20, radí lékařka
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.