25. října 2018 6:50 Lidovky.cz > Zprávy > Lidé

Kauza #MeToo je pro ni honem na čarodějnice. I tak zůstává Deneuveová symbolem noblesy po francouzsku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Catherine Deneuve | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Catherine Deneuve | foto: Reprofoto

PAŘÍŽ/PRAHA Vždy elegantní a půvabná herečka Catherine Deneuveová si po desetiletí udržela schopnost vyjadřovat ženskost v její tisíceré podobě. Francouzi si ji vybrali jako vzor svého národního symbolu Marianne, spolupracovala s mnoha režiséry zvučných jmen. A letos v březnu osobně pozdravila pražské diváky na festivalu Febiofest. V pondělí oslaví pětasedmdesátiny.

Za víc jak půlstoletí u filmu natočila Deneuveová přes 100 titulů. Od prvních snímků ze 60. let 20. století - Slečinky z Rochefortu či Bytosti, až k Osmi ženám Françoise Ozona (2002) či k muzikálu Tanec v temnotách Larse von Triera, kde si zahrála s islandskou zpěvačkou Björk. Dodnes točí několik filmů ročně. Rolí, která ji proslavila, byla prodavačka deštníků Geneviéve, donucená okolnostmi vzdát se své lásky, v Paraplíčkách ze Cherbourgu Jacquese Demyho (1964).

Milovaní - zleva Miloš Forman, Catherine Deneuveová a Chiara Mastroianni
Catherine Deneuve ve filmu Kráska dne.

V Polanského Hnusu o rok později zazářila v roli duševně labilní vražedkyně. Režisér tu vytvořil hororovou studii mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Fascinující proměnu mladé naivní dívky v chladnou a nemilosrdnou ženu předvedla také v roli Tristany (1970) Louise Buňuela.

Další jeho film Kráska dne (1967) představuje jiskřivé dílo, oscilující na rozhraní pikantní reality a surrealistické vize. Deneuveové znuděná vdaná žena, která si zpestřuje život prostitucí, stojí na půli cesty mezi láskou a sebetrýzněním.

S Françoisem Truffautem natočila v roce 1969 kontroverzní film Siréna od Mississippi. Světový úspěch sklidilo Poslední metro téhož režiséra z roku 1980 - psychologický příběh z hereckého prostředí za druhé světové války, kde si Deneuveová zahrála s Gérardem Depardieuem a získala za něj prvního Césara. na tuto cenu byla nominována celkem čtrnáctkrát.

Ikona francouzského filmu občas přijala i mezinárodní projekty, v USA ztvárnila roli bisexuálního upíra v thrilleru Hlad (1982) po boku Davida Bowieho a Susan Sarandonové. A za příběh velké osudové lásky s názvem Indočína (1992) měla nominaci na Oscara.

V roce 1996 udivila filmový svět rolí profesorky filozofie Marie, která se vášnivě zamiluje do své studentky Juliette ve filmu Děti noci.

Dlouholetá múza slavného návrháře Yvese-Sainta Laurenta kdysi také navrhovala oděvy. A dodnes nosí kreace z jeho dílny. Jejím jménem se také honosí značkový parfém.

Hon na čarodějnice?

Silná kuřačka Deneuveová byla jednou vdaná za anglického fotografa Davida Baileyho. Ze vztahu s Marcellem Mastroiannim se jí narodila dcera Chiara, rovněž herečka. A syna Christiana má zase s režisérem Rogerem Vadimem. Evropská filmová akademie jí v roce 2013 udělila čestnou cenu za životní dílo.

O kampani #MeToo, poukazující na sexuální obtěžování, prohlásila, že to zavání honem na čarodějnice. V roce 1971 se přiznala k ilegálnímu potratu, aby pomohla získat Francouzkám práva. A odmítla hlavní ženskou roli v bondovce V tajné službě Jejího Veličenstva.

V roce 2005 se Deneuveová objevila na půdě karlovarského festivalu a letos v březnu ozdobila svou přítomností pražský festival Febiofest. Představila tu svůj film Vánoční příběh a prozradila recept na věčnou svěžest: „To nejdůležitější je vitalita, energie, ta vás udržuje. Důležité je pracovat, být v kontaktu s lidmi. Nenechávat život jen tak plynout, ale být jeho součástí.“

ČTK
  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz