Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Majitel bikesharingové služby o tom, proč natřeli bicykly barvou, kterou nikdo nechtěl

Lidé

  11:16
Na svém kole dojel do Paříže, Istanbulu nebo Kodaně. V Praze si chtěl ale na krátkou jízdu bicykl jen půjčit a štvalo ho, že tu půjčování kol, takzvaný bikesharing, stále nefunguje. Tak jej Vítek Ježek sám založil. Před třemi lety natřel s kamarády pár kol narůžovo a postavil je do pražských ulic.

Vítek Ježek foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Růžová jízda: Majitel bikesharingové služby Rekola o tom, proč natřeli bicykly barvou, kterou nikdo nechtěl
Vítek Ježek se do máločeho pouští po hlavě, a když se s ním bavíte, zdá se, že se jeho bikesharingová služba Rekola stále nachází v testovacím provozu, byť už dobře funguje v šesti městech. Kromě Prahy ještě v Brně, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové a Českých Budějovicích. O možnost půjčit si kolo, dojet, kam potřebujete, a tam ho zanechat pro někoho dalšího má ale zájem mnohem víc měst včetně těch na Slovensku. Vítek Ježek je zatím s díky odmítá s tím, že ještě potřebuje pár věcí otestovat. Aktuálně zkouší provoz kol v Teplicích, v Praze má nově několik virtuálních stojanů a připravuje se na velký test v zahraničí.

LN: Jezdíte po Praze na svých rekolech?
Jasně že jezdím. Já si rekola vlastně původně dělal pro sebe.

LN: Pro sebe? Byl jste naštvaný, že v Praze nefunguje bikesharing?
V podstatě ano. Ještě v roce 2013 tady nic takového nebylo. Jsem dálkový cyklista, jezdím na kole do ciziny. Třeba v Praze na Smíchově začíná cyklotrasa, která vede na Plzeň, pak do Německa a končí v Paříži. Stejně tak jsem dojel do Istanbulu, do Kodaně, do Itálie. A viděl jsem, jak funguje bikesharing v cizině.

LN: Co jste zjistil?
Všiml jsem si, že v cizině vy užívá městské kolo kdekdo. V Česku si ale každý pod cyklistou hned představuje upoceného sporťáka, který jede ráno na kole do práce, na sobě má dres, maká, potí se, v kanceláři se musí svléknout, vysprchovat se a vzít na sebe oblek. To jsem chtěl změnit.

LN: Je pravda, že na webových stránkách nabízíte kolo jako doplněk MHD.
Na kole nebudete nikdy rychlejší než metrem, ale metro má zastávky jen někde. Zbytek musíte dojít pěšky nebo přestoupit.

LN: Ale než tramvaj ve čtyři odpoledne rychlejší budete, ne?
To ano. Na kole je to přibližně stejně rychlé, jako když jedete tu samou trasu v tramvaji. Ale ne vždy tramvaj jede hned, jak přijdete na zastávku, navíc na kole nemusíte kopírovat přesně trasu tramvaje. To je moment, kdy se kolo stává rychlejší variantou. Nejsem ale žádný militantní cyklista. Každý dopravní prostředek je v nějaké situaci ve městě dobrý.

LN: Co ještě přináší jízda na kole po městě kromě toho, že někde můžete být rychleji?
Kolo vytahuje lidi z ulit. Ukazuje se, že lidé ve městech, kde více jezdí na kole anebo chodí pěšky, také víc vnímají své okolí, zajímají se o veřejný prostor. To se nestane, pokud jste zavřená v autě.

LN: Rekola se přihlásila do tendru o bikesharing v Praze. Máte v plánu, pokud uspějete, pokusit se udělat z Prahy město vstřícnější k cyklistům?
V to doufáme. Naší výhodou je to, že projekt Rekola už funguje třetí rok, tudíž máme mnoho dat, která by Prahu mohla zajímat.

LN: Víte, kudy cyklisté jezdí, kde zastavují a podobně?
U každé jízdy vždy víme, kde bylo kolo vypůjčeno a kde zase vráceno. Pokud s tím zákazník souhlasí, můžeme od něj získávat i údaje o tom, kudy přesně jel. To jsou úžasná data. Každá plánovací komise ve městě by chtěla vědět, kde například postavit cyklostojany nebo jaké jednosměrky zprůjezdnit, aby cyklistům usnadnila cestu po městě. V minulém roce jsme měli celkem 28 tisíc výpůjček, nyní jen za první dva měsíce to bylo přes 20 tisíc výpůjček, to je skokový nárůst.

LN: Jaké byly začátky rekol?
Byl to klasický startup, jehož podstatou je, že si všechna největší rizika otestujete hned na začátku, ještě v malém. Povedlo se nám získat peníze od lidí přes crowdfundingový portál Hithit, pořídili jsme pár kol, koupili barvu a štětce, v Dejvicích je s pár kamarády a dobrovolníky natřeli narůžovo a dali do ulic.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...