Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

POHNUTÉ OSUDY: Statečný úsměv Markétě Fišerové nezmizel ani poté, co ochrnula

Lidé

  6:00
PRAHA - Málokdo dokázal v první polovině 80. let vykouzlit tak nakažlivý a zářící úsměv. Drobná dívka s černými vlasy do culíku, ofinou a krásnýma velkýma očima.

Markéta Fišerová: Snad každá její postava někomu zamotala hlavu foto: Reprofoto

V záplavě šedých myšek, socialisticky vážných a uvědoměle se tvářících hereček její rozjasněná a neokoukaná tvář okamžitě zasvítila. Markéta Fišerová působila na televizní obrazovce v první polovině 80. let jako zjevení. A diváci si ji zamilovali. Hlavně pro ten úsměv. „Nejkrásnější úsměv na světě,“ vzpomínal po letech někdejší herecký partner Jiří Langmajer.

POHNUTÉ OSUDY: Druhou třetinu „Vovkovi“ Kobranovovi vyplnil soud a komunistické vězení

Její dvě nejvýraznější role, které si několik generací pamatuje spolehlivě dodnes, se obě točily kolem školství. Nejprve v roce 1984 coby vychovatelka Ajka pobláznila začínajícího učitele Michala Karfíka, řečeného Karfiol, v podání Miroslava Vladyky. Seriál pro diváky všech věkových kategorií My všichni školou povinní režíroval Ludvík Ráža.

A vychovatelkou se stala i o rok později, akorát že tentokrát to její postava měla krapet složitější. Ze základní školy přestoupila na učňák. A měla co do činění s nevycválanými pubescenty Jiřím Langmajerem, Janem Potměšilem, Michalem Suchánkem a především Janem Antonínem Duchoslavem, proslulým Mikym Kadlecem. Ještě že jí byl oporou správňácký mistr Lukáš Vaculík (Martin Brázda čili Brázdič), do něhož se zamilovala. Bohužel, k překvapení a zklamání všech diváků se na konci seriálu vrátil ke své původní, velmi mdlé a unylé dívce Hance. Málokdo mohl pochopit, že jí dal přednost před Markétou Fišerovou, tedy vychovatelkou Růžičkovou. Režie seriálu Třetí patro se ujal Karel Smyczek.

Markéta Fišerová

Velký talent

Televize ji ale objevila o něco později. Markéta Fišerová (*1960), rodačka z Kladna, se už od roku 1976 objevovala na plátně. Žádný z filmů ale nepatří zrovna do výkladní skříně kinematografie. Názvy Řeknem si to příští léto, Útěky domů, Poslední vlak či Pod nohama nebe dnes nikomu příliš neřeknou. Špatný film však neznamená špatný herec. Markéta talent měla, a velký.

POHNUTÉ OSUDY: Herečku Květu Fialovou znásilnili při osvobození Rusové

Nebyla žádné zázračné estrádní dítě, ale maminka s dědečkem hudebníkem si přáli, aby měla blízko k umění. Vystudovala tak konzervatoř v Praze. Stálou scénu měla v rodném ocelovém městě. Na hostování jezdila do Prahy do Městských divadel a do Divadla Jiřího Wolkera.

Seriálové role znamenaly průlom. Zahrála si pak i v několika pohádkách. A přišla kvalitnější dramatická tvorba. Dvoudílný televizní film Nevěsta (1985) či Smyczkův celkem ceněný snímek Krajina s nábytkem (1986). O moc víc toho coby herečka bohužel nestihla.

Půl roku na přístrojích

Markétě bylo šestadvacet a život se jí otočil naruby. S manželem Markem Ebenem seděli jednou večer roku 1986 u televize, když se jí udělalo zle. „Obraz se jí začal

POHNUTÉ OSUDY: Oblíbený a úspěšný kouč Evžen Hadamczik si vzal život. Neunesl tlak a deprese

podivně mlžit a najednou ji tak silně rozbolela hlava, až křičela bolestí. Pak upadla do bezvědomí a probrala se až za sedm neděl. Mozková příhoda, ucpaná céva, příčina neznámá,“ vzpomíná ve své knize rodinná přítelkyně Světlana Nálepková, která je kdysi seznámila. Prognóza děsivá: lékaři nedáva li velkou naději na přežití. Ještě půl roku byla na přístrojích, pak se jí podařilo díky vůli a rehabilitacím vrátit alespoň zčásti pohyblivost. Musela se znovu učit mluvit.

Markéta Fišerová žije s handicapem, ale úsměv jí zůstal. Marek Eben tvrdí, že její humor je terapií pro něj. „Nikdy jsme si nekladli otázku, proč zrovna nás tohle potkalo,“ svěřil se před časem LN.

„Já to mám jednoduché právě díky Markétě. Alfa a omega je, jak se k tomu postaví ten, koho to potká, protože on má všecky důvody si stěžovat a bude mít ve všem pravdu. A ona tohle vůbec nedělá, nese to opravdu statečně. A když máte vedle sebe někoho, kdo se s tím takhle vyrovná, tak by měla být vaše povinnost aspoň se tomu postoji přiblížit.“

Autor: