Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

POHNUTÉ OSUDY: Strašlivý náraz do zdi. Mrtvého krále formule 1 nebylo třeba jmenovat

Lidé

  6:00
PRAHA - Monopost se řítí rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. Vpravo lemuje trať obrovská reklama na pivo Kronenbourg. A už je tu zatáčka Tamburello. Měl to být další rutinní pohyb volantem, takový, jakých udělá pilot formule 1 několik set za závod. Ale něco je špatně. Williams Ayrtona Senny dál pokračuje rovně. A pak přichází strašlivý náraz.

Ayrton Senna. foto: internet

Modrobílé auto se tříští o betonovou zeď, vzduchem létají kola a další úlomky. Desítkám milionům diváků u obrazovek po celém světe se tají dech. Je 14 hodin a 17 minut, první máj 1994.

Patřil k oněm lidem, pro které vůně benzinu znamená vášnivé opojení rychlostí. Rodák z brazilského Sao Paula od 13 let usedal do kabin motokár a brzy bylo jasné, že v tomhle klukovi něco je. Hned v prvním roce vyhrál svůj první závod, o čtyři roky později už nemá v Jižní Americe konkurenci a slaví kontinentální titul.

„Pořád musíte bojovat, protože nic nezískáte zadarmo,“ vysvětloval tehdy svoji filozofii. V roce 1981 se jednadvacetiletý mladík přestěhoval do Anglie, aby se pokusil splnit si sen – propracovat se do F1. Ovládl britskou formuli Ford 1600 a dveře mezi nejlepší závodníky měl otevřené.

POHNUTÉ OSUDY: Brzký odchod třinecké růže. Krásnou šachistku Pertlovou zabila rakovina ve 23 letech

V roce 1984 usedl do kokpitu formule 1 malého týmu Toleman. Nejezdil špatně, ale až do Velké ceny Monaka nikdo nevě- noval Brazilci větší pozornost. To, co dokázal v úzkých uličkách Monte Carla, ukázalo, kdo se mezi elitu opravdu dostal. Ačkoliv nikdy v Monaku nebyl, dostal se po startu z 13. místa v deštivém klání na druhou pozici. Když se blížil vedoucímu Alainu Prostovi, byla velká cena z bezpečnostních důvodů ukončena.

Monte Carlo je bráno za nejprestižnější a nejtěžší závod celého šampionátu, proto se začalo jméno Senna skloňovat ve světovém tisku čím dál tím častěji. V Tolemanu měl podle smlouvy pokračovat ještě ivdalším roce, ale stáj mu začala být malá. Podařilo se mu z kontraktu vykoupit a přestoupil do silnějšího Lotusu. Hned ve druhém závodu v Portugalsku Senna oslavil první vítězství.

V hodnocení celého seriálu skončil na 4. místě, stejně jako v následující sezoně 1986. To dokonce šampionát i vedl, ale do bojů o titul kvůli neustálým trablům s vozem nezasáhl. Sezona 1987 znamená posun na pomyslné stupně vítězů – Senna dojel v MS třetí.

Ayrton Senna zemřel ve věku 34 let.

Následuje přestup do McLarenu, za který v té době jezdil i dvojnásobný mistr světa Prost. Tihle dva spolu předtím svedli už nejeden dramatický souboj a moc se nemuseli. Nepřátelství se v McLarenu ještě prohloubilo. Prost se považoval za týmovou jedničku, jenže Senna vyhrál osm závodů. Jeho kolega o jeden méně (tým tak ovládl 15 z 16 velkých cen) a Brazilec slavil svůj první titul. Ti dva si nic nedarovali a do historie vešel jejich další souboj o titul – tentokrát v roce 1989.

V japonské Suzuce potřeboval Senna vyhrát, aby se udržel v boji o mistra světa. Když se na trati pokusil Prosta předjet, došlo k nesmyslné kolizi. Francouz odstoupil, Brazilec se dostal zpět na trať a zvítězil. Později ho však diskvalifikovali za zkrá- cení tratě. Titul tak vyhrál Prost.

Pro běžné Brazilce byl Senna ztělesněním boha

Ten po sezoně britskou stáj opustil a přešel do Ferrari. Incidenty mezi oběma „kohouty“ pokračovaly, Senna si ale dojel s McLarenem pro titul, Prost skončil druhý. A o rok později je Brazilec opět korunován, v kariéře už potřetí, mistrem světa. Celý svět obdivuje jeho umění za volantem. V Brazílii jej berou jako boží ztělesnění, pro mnoho lidí představuje naději, že se i z téhle chudé země můžete stát světovou hvězdou.

Ročník 1992 Sennovi ale vůbec nevyšel. McLaren nestačil výkonem konkurenci a Brazilec končí sezonu až jako čtvrtý. Rok 1993 znamená mírné zlepšení, ale monopost Williams je pořád lepší. Za jeho volantem slaví titul Prost a Senna je v šampionátu druhý. Francouz se pak rozhodne ukončit kariéru a na uvolněnou sedačku usedá jeho rival. Jenže nový model Williamsu 1994 už není tak dominantní a Senna vyjadřuje rozčarování.

„Z toho auta mám negativní pocity. Nemám v něj plnou důvěru. Bude štěstím, když dokončím sezonu bez vážnějšího incidentu.“ S tím souhlasil i týmový kolega Damon Hill. „Hrozné auto, prakticky neovladatelné v pomalých zatáčkách. Vyždímat z rozladěného vozu rychlý čas je opravdu obtížné a velice riskantní.“

POHNUTÉ OSUDY: Everest skrývá tajemství. Byli Mallory a Irvine na vrcholu první?

Velká cena San Marina měla Sennovi napovědět, jak na tom doopravdy je. Sezona nezačala dobře, první dva závody nedojel a měl na kontě 0 bodů. Do San Marina mířil s cílem stáhnout dvacetibodový náskok Michaela Schumachera. „Šampionát pro mě začíná tady. S handicapem dvou závodů.“

V pátek 29. dubna byl na programu trénink a odpoledne první část kvalifikace. Senna do ní odstartoval bez problémů, připisuje si i provizorní pole position. Když se řítí do druhého kola, je kvalifikace zastavena. Sennův krajan a chráněnec Rubens Barrichello ve 220 km/h dostane smyk na olejové skvrně a roztříští svůj Jordan o kovový plot. Jednadvacetiletý pilot nejeví známky života, z převráceného monopostu visí jen jeho bezvládná ruka. Po několika minutách však Barrichello přichází k sobě. Z hrozivě vyhlížející havárie vyvázl jen s pohmožděným žebrem a obličejem. Sennu incident rozrušil, ihned spěchal za krajanem do lékařského střediska na okruhu.

„Prvním, koho jsem po procitnutí spatřil, byl Ayrton. Říkal mi, ať jen klidně ležím a odpočívám,“ vzpomínal Barrichello. Po restartování kvalifikace se Senna blýskl nejlepším časem. Stejně dobře se mu vede i v sobotu, v dopoledním tréninku nenašel přemožitele. Jenže po 18 minutách odpolední kvalifikace opět na okruhu vlají červené vlajky.

Ratzenbergerovi nebylo pomoci

Senna na monitoru v garáži sleduje, jak Simtek Rakušana Rolanda Ratzenbergera naráží ve 286 km/h do betonové zdi. „Kolik jel? 320?“ ptá se. Jeho obličej ukazuje obavy. Když se v televizi objeví záběry jeho přítele šéflékaře F1 Sida Watkinse a ostatních doktorů provádějí- cích masáž srdce, vydechl Senna „bože, ne“ a zmizel do zákulisí. O pár minut později požádá, ať ho traťoví komisaři odvezou na místo havárie. Odtamtud pak pokračuje do lékařského střediska. Jenže Watkins ho – na rozdíl od včera – dovnitř nepustí. Přede dveřmi jemu a manažerovi Simteku Charlesi Moodymu vysvětluje, že třiadvacetiletému pilotovi už není pomoci.

„Ayrton se zhroutil a trochu plakal. Byl otřesen, zcela bez sebe. Nikdy tak ostře nečelil realitě své profese, protože během jeho kariéry nikdo během závodního víkendu F1 nezemřel,“ řekl BBC Watkins. „Ayrtone, jsi trojnásobný šampion. Jsi nejrychlejší muž planety. Máš rád rybaření, tak proč neskončíš? Já skončím taky a půjdeme rybařit. Na to mi řekl: Side, já nemohu skončit.“

Ayrton Senna (vlevo) a Alain Prost.

Zdrcený Senna ale neměl klid. Vedení závodu si jej předvolalo (přítomen byl i český sportovní komisař Radovan Novák), aby vysvětlil, proč se vydal oficiálním bezpeč- nostním vozem na místo nehody. Brazilce požádali, ať příště požádá předem o povolení. Až do večera zůstal na okruhu v Imole, svým nejbližším se svěřil, že má obavy a nemá chuť nastoupit na start. V noci názor změnil. Jeho vášeň a touha po vítězství převážila nad smutkem. Nikomu ale neřekl, že si pod závodní kombinézu plánuje dát rakouskou vlajku – chtěl s ní na stupních vítězů uctít Ratzenbergerovu památku.

Senna v neděli odstartoval z prvního místa. Jenže JJ Lehto měl na startu poruchu a do stojícího monopostu zezadu narazil Pedro Lamy. Trosky obou vozů dopadly přes hrazení, kde zranily čtyři lidi. Závod pokračoval dál, jen byl zpomalen zaváděcím vozem. Po pěti kolech se pokračuje naostro. Senna je první, zezadu se však chystá dotírat mladíček Schumacher.

POHNUTÉ OSUDY: Fotbalové peklo jménem Hillsborough. Po fatální chybě policie vyhaslo 96 životů

Profesor Watkins, sedící v lékařském voze, se obrací s předtuchou na svého řidiče a říká mu: „Sakra, každou chvíli čekám další hroznou nehodu.“ A už je tu sedmé kolo a zatáčka Tamburello. „Můj bože, to je Senna! Narazil do zdi!“ křičí komentátor Eurosportu. „Co se tam ksakru stalo? Potřebovali bychom na místo rychle lékařskou pomoc. Pořád sedí v kokpitu a jeho hlava se nehýbe. Ale teď se trochu pohnula.“ Pro mnoho lidí to bylo dobré znamení. Čekali, že se Senna probere a jako mnohokrát předtím s nasupeným výrazem vyleze z auta. Jenže Brazilec dál seděl v kokpitu.

„Jeho duch opustil tělo“

Po minutě je u něj první lékař, pár desítek sekund nato doráží i vůz s Watkinsem. „Dostali jsme ho z kokpitu, sundali helmu a zavedli dýchací trubici. Nadzvedl jsem mu oční víčka a hned jsem pochopil, že utrpěl rozsáhlé poranění mozku a že to nepřežije, “ líčil šéflékař.

„Pak vydechl a jeho tělo se uvolnilo. Nevěřím v boha, ale v ten okamžik jsem si pomyslel, že jeho duch opustil tělo.“ Na dráze přistává vrtulník, televizní diváci pak spatří obrovskou rudou skvrnu na písku v místě, kde zraněný ležel. Sedmnáct minut po nehodě se vrtulník odlepil od dráhy a Senna se tak rozloučil s místy, jež tak miloval.

Během letu do nemocnici v Boloni nastala u jezdce první zástava srdce. Závod byl sice zastaven, ale poté byl znovu restartován. „Ještě dnes je mi špatně při pomyšlení na to, že jsem pak 55krát projel kolem tratoliště Sennovy krve,“ nechal se slyšet pilot McLarenu Martin Brundle.

V 38. kole se svět dozvídá z Eurosportu děsivou pravdu. „Senna je v extrémně kritickém stavu kvůli zranění hlavy. Momentálně je v kómatu. Jeho srdce se předtím zastavilo, činnost se ale podařilo obnovit a je na přístrojích.“ Dr. Marie Fiandriová v nemocnici Maggiore označila Sennův stav za beznadějný. Utrpěl několikanásobnou frakturu lebky, praskla mu spánková tepna, srdce sice fungovalo, ale mozek nevykazoval žádnou aktivitu.

V 19.23 dorazil na okruh v Imole od dr. Fiandriové krátký fax. „V 18.40 se srdce zastavilo. Potvrzujeme jeho smrt.“ Krále formule 1 nebylo třeba jmenovat. Příčina nehody nebyla nikdy věrohodně vysvětlena. Mluvilo se o zlomené tyči řízení, nezahřátých pneumatikách či chybě pilota.

„Co se stalo ten den, co zavinilo tu nehodu, to mě dodnes pronásleduje,“ uvedl tehdejší konstruktér Williamsu Adrian Newey v rozhovoru pro BBC. „Selhání sloupku řízení, byla to příčina, nebo k němu došlo během té nehody?“ ptá se už 20 let sám sebe Newey. „Není pochyb o tom, že praskl. Ale všechna data, záběry z kamer na okruhu a z Schumacherova vozu – nic z toho nenasvědčuje selhání sloupku řízení.“

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!