Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Lidé

Zemřela režisérka Eva Tálská. Spoluzakladatelka Husy na provázku byla mistrem metafory

Režisérka Eva Tálská (19. 4. 1944 Brno – 27. 8. 2020 Brno). foto: ARCHIV MAFRA

BRNO - Ve věku sedmdesáti šesti let zemřela včera režisérka Eva Tálská, spoluzakladatelka brněnské Husy na provázku. Měla již dlouho zdravotní potíže a naposledy režírovala v brněnském Studiu Dům před sedmi lety Hladový ples, montáž z veršů nejen českých básníků s temnou výpovědí plnou deziluze.
  9:48

Eva Tálská patřila ke skupině studentů JAMU a brněnských uměleckých škol, kteří v roce 1967 zahájili první aktivity vedoucí k založení experimentální scény Husa na provázku. Myšlenka vznikla v kruhu soustředěném kolem Bořivoje Srby a u zrodu Provázku stál i jejich pedagog Evžen Sokolovský. Eva Tálská, jeden z nejvýraznějších talentů poválečného divadla, režisérka s obrovským citem pro múzičnost a obrazivost divadelního tvaru, tvořila jádro skupiny, v níž byli ještě dva výrazní režiséři – Zdeněk Pospíšil a Petr Scherhaufer. Každý z této trojice měl vyhraněný rukopis, což také nové scéně zaručovalo skutečně dynamickou pluralitu. 

S Evou Tálskou tak odešel poslední člen tohoto triumvirátu, a tak se svým způsobem uzavřela předlistopadová historie slavné brněnské scény. V březnu 1968 se konala první veřejná představení nové scény v Procházkově síni brněnského Domu umění, kde každý z této trojice uvedl svou inscenaci – Tálská okouzlila Morgensternovými Šibeničními písněmi podle svého scénáře (vrátila se k nim ještě v roce 1994).

V roce 1972 se Husa na provázku (musela se přejmenovat na Divadlo Na provázku, jelikož původní název evokoval jméno Gustáva Husáka) profesionalizovala a navzdory době se stala oázou kreativity i opozice vůči režimu. A také se jí zázračně dařilo pronikat i do zahraničí. Nepravidelná dramaturgie, na níž divadlo stavělo, Tálské vyhovovala, její inscenace byly vždy osobité a jejich divadelnost přímo omračující. Tálská vždy inklinovala k nonsensovým textům a surreálným námětům. Uvedla třeba Alenku v říši divů a za zrcadlem, Leara či jedinečně hravé Příběhy dlouhého nosu s úžasnými hereckými výkony Miroslava Donutila, Vladimíra Hausera, Martina Havelky a dalších. Oslovovala ji také poezie a tak nastudovala řadu nádherně obrazivých inscenací zdivadelňujících verše – Máchův Máj, Cvetajevové Hodinu duše, Seifertovu a Němcové Píseň o Viktorce s Ivou Bittovou v titulní roli, Danteho Božskou komedii.

Tálská byla mistrem metafory, básnivosti, byla lyrická a také výborně dokázala využít folklor. Pro její inscenace byla podstatná hudba (kontinuálně spolupracovala se skladatelem Milošem Štědroněm), uměla výtečně využít hudebnost slova. V osmdesátých letech obrátila svou pozornost k pohádkovým motivům, například v inscenacích Svět snů či Svolávám všechny skřítky! Královna. Méně se pak věnovala dramatickým textům, ale adaptovala literární díla – třeba Bronteové Bouřlivé výšiny, Vančurovu Markétu Lazarovou, Zeyerovy Obnovené obrazy.

V roce 1991 Tálská učinila v Brně první krok k založení Studia Dům (společně s Milošem Štědroněm). Už dlouho chtěla inscenovat vlastní projekty v alternativních divadelních prostorech, šlo jí o rozehrání prostoru nebo inspirace konkrétním domem. Odtud vzešel i název divadla. Prvním domem, který nakonec soubor zabydlel, byl Dům umění. První inscenací byla pohádkově fantaskní Za devatero horami a v další tvorbě Tálská hodně vycházela z lidového divadla.

Studiu Dům Tálská od devadesátých let věnovala hodně svých sil, pracovala tam s dětskými a dospívajícími herci, někteří z nich se posléze stali úspěšnými profesionály. Režírovala ale ještě na Provázku, v brněnské Polárce nebo v Chebu, její poslední inscenací v Huse na provázku byl Rukopis královédvorský (2007).

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...