Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Linie zavěšené na drátkách

Česko

Výstava Asymetrická harmonie ukazuje nejsilnější stránku všestranné osobnosti Karla Teigeho - typografii

Po celý život se Karel Teige (1900-1951) soustavně věnoval typografii, kterou sice profesionálně nestudoval, přesto se však pro něj stala hlavním výrazovým prostředkem.

Teigeho návrhy byly avantgardní a poutavé svojí estetikou i novotou, stejně jako současná instalace jeho díla, kterou ve sklepení Domu U Zlatého prstenu navrhl Zbyněk Baladrán. Výstava svým názvem Asymetrická harmonie vystihuje jak nový duch tehdejších uměleckých počinů Karla Teiga, tak i duch průkopnického architektonického řešení Zbyňka Baladrána, finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ke kterému umělci než k Teigemu by se ostatně hodila lépe Baladránova netypická prezentace jeho děl? Knihy totiž nejsou ve vitrínách, ale jsou zavěšeny na stěně, propojeny výraznými grafickými prvky, které často kopírují originální Teigeho linie použité na obálkách. Vzácné výtisky, které nemohou být vystaveny, jsou „prolistovávány“ před očima návštěvníků pomocí videoprojekce, patří k nim například Abeceda od Vítězslava Nezvala z roku 1926.

Expozice Asymetrická harmonie, která bude otevřena do 1. listopadu, se záměrně zabývá jen průřezem Teigeho typografické tvorby. Pořádající Galerie hlavního města Prahy se tak k Teigeho osobnosti po letech vrací, již v roce 1994 mu připravila rozsáhlou retrospektivu. Autorka koncepce Lenka Bydžovská a kurátor Karel Srp zdůrazňují, že výstava obsahuje i zpětné zhodnocení uměleckého výrazu „pozdního“ Teiga, spadajícího do válečného a poválečného období.

Pro někoho bude možná i překvapením, že se Teige nevěnoval pouze typografii pro knihy s uměleckým obsahem. Dokazují to mimo jiné tituly typu Všeobecná geologie nebo Parasitologie pro lékaře. Expozice provádí návštěvníky všemi důležitými obdobími Karla Teiga od jeho úpravy generačního sborníku Devětsil přes návrh nakladatelské značky Odeon po vydávání meziválečného časopisu ReD (Revue Devětsilu), jehož třiceti sešitům dal v letech 1927-1931 výjimečný ráz. Jeho návrhy byly oproštěny od ornamentálních prvků, ilustrativní kresby nahradily fotografie, obálky s fotomontáží působily lehce, vtipně a hravě.

Nezval, Štyrský, Toyen i Čapek Zakladatel Devětsilu, Levé fronty, mluvčí Skupiny surrealistů v ČSR, autor monografií a odborných textů se věnoval také kolážím, jichž vytvořil několik stovek. Spolupracoval s Nezvalem, Štyrským, Toyen a dalšími, dal podobu knížce Dášeňka od Karla Čapka nebo básnickým sbírkám Konstantina Biebla S lodí, jež dováží čaj a kávu a Zlom, Šaldovým spisům a nespočtu dalších zásadních knih.

Teprve desítky titulů, které zaplňují zdi výstavní síně, dávají představu o šíři Teigeho talentu, originality a citu pro estetiku. Během druhé světové války uskutečnil mnoho knižních úprav anonymně. Úzce spolupracoval s Františkem Borovým, pro něhož vytvořil ojedinělou řadu úprav knih Vítězslava Nezvala, jeho jméno je spojeno také s nakladatelstvím Melantrich, a to až do roku 1949. Jako jeden z mála ze své generace zůstal i v pozdějším složitém období věrný svým uměleckým představám a avantgardním východiskům, a to až do své předčasné smrti.

Teigeho provokativní a hravé knižní úpravy se často více než samotný obsah vryly do paměti čtenářů, zejména studentů povinné četby. Mnozí si to uvědomí právě na této výstavě.

K expozici byla vydána kniha Karel Teige a typografie: Asymetrická harmonie a doplní ji komentované prohlídky Lenky Bydžovské.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!