„Mohlo by jich být více. Stanovit nějaký ideální podíl je ale těžké,“ říká mluvčí České školní inspekce Libor Vacek. Studentů pedagogických fakult je přitom relativní dostatek. Značná část z nich však po ukončení vysokoškolského studia učit vůbec nejde, a pokud ano, školství po několika letech zklamaně opouští.
„Část mladých lidí, kteří vystudovali pedagogickou fakultu, opravdu učit nechce. Jsou rozčarovaní z platu i toho, že děti zlobí,“ říká prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. Mladých kantorů podle ní za katedrami nepřibývá, pedagogické sbory spíše stárnou. To naznačuje i zpráva školních inspektorů: průměrný věk českého učitele je 42,5 roku.
Podle Libora Vacka by mladé lidi mohla do školství přilákat změna v odměňování. Současný systém totiž platy rozděluje tabulkově podle délky praxe. „Není to motivující. Učitelé by měli být placeni podle toho, jak dobře pracují, a ne podle věku,“ upřesňuje Vacek.
„Část mladých lidí, kteří vystudovali pedagogickou fakultu, opravdu učit nechce. Jsou rozčarovaní z platu i toho, že děti zlobí,“ říká prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. Mladých kantorů podle ní za katedrami nepřibývá, pedagogické sbory spíše stárnou. To naznačuje i zpráva školních inspektorů: průměrný věk českého učitele je 42,5 roku.
Podle Libora Vacka by mladé lidi mohla do školství přilákat změna v odměňování. Současný systém totiž platy rozděluje tabulkově podle délky praxe. „Není to motivující. Učitelé by měli být placeni podle toho, jak dobře pracují, a ne podle věku,“ upřesňuje Vacek.
Další podrobnosti o českých kantorech si přečtěte v sobotním vydání deníku |