Svátek posvátného džbánu Kumbhaméla je tradiční hinduistická pouť. Účelem a cílem její předlouhé cesty je smazání hříchů v posvátné řece Ganze. S tím, že se v pořádání akce střídá čtveřice neméně posvátných měst: Haridvár, Udždžain, Prajágrádž a Násik.
V Indii je ale jen málo věcí jednoduchých, a tak je i přesný termín konání pouti vepsaný ve hvězdách. Koreluje totiž s částečným nebo úplným obratem planety Jupiter. Akce, která bez přehánění představuje to největší shromáždění lidí na celém světě, se tak koná jednou za čtyři, šest a dvanáct let.
Přesněji řečeno, Kumbhaméla se odehrává co čtyři roky, Ardh Kumbhaméla každých šest a Purna Kumbhaméla každých dvanáct let. Ten výčet není ještě kompletní, protože v něm chybí ten největší svátek, Maha Kumbhaméla. Ta se odehrává jen jednou za 144 let. Poslední taková se údajně měla odehrát v roce 1881.
Takže na letošní rok a Prajágrádž připadala ta nejsvětější konstelace vůbec.
Pořadatelé velmi rozumně předpovídali, že by v průběhu pětačtyřiceti dní oslav mohlo do jejich města s šesti miliony obyvatel postupně zavítat až čtyři sta milionů poutníků. A jejich odhad se prozatím naplňuje.
Na soutoku řek Gangy, Jamuny a Sarasvatí už „stanovou metropolí“ o rozloze čtyřiceti kilometrů čtverečních – vybavenou třemi tisícovkami kuchyní a 150 tisíci toalet – prošlo přes 150 milionů věřících. A přestože indické železnice teď vypravují 330 speciálních spojů denně, ne každý oddaný hinduista využil možnost přepravy vlakem.
Cesta za vykoupením a odplavením hříchů těch, kteří se do Prajágrádž vydali autem, tak byla a stále je spojena s nemalým utrpením. Které dopadlo i na ty, kteří se na festival Maha Kumbhaméla zrovna nechystali.
Nebývalá silniční zácpa se totiž pavoukovitě rozšířila, aby ve svém nejdelším rameni kolony dosáhly souvislé délky 300 kilometrů a kompletně tak paralyzovaly infrastrukturu ve „střední zemi Indie“, státu Madhjapradéš.
Indická dopravní policie nebyla schopná kumulaci vozů efektivně ani jakkoli jinak zabránit, a tak 10. února kompletně zastavila na čtyřiadvacet hodin veškerou automobilovou dopravu. K tomu vydala tiskovou zprávu, v níž vysvětluje, že zkrátka není fyzicky možné projet do Prajágrádže a všichni, kdo tam směřují, mají využít alternativní způsoby přepravy.
Auta na hranicích států byla policií a armádou otáčena, protože země se stala prakticky neprůjezdnou. Kritická situace a tvorba kolon se tím ale jen řetězově přenášela dál, na objízdné trasy a silnice v okresech Katni, Džabalpur, Maihar a Rewa.
Očití svědci vypovídali o kompletním zamrznutí provozu na přeplněných 250 kilometrech silnice od hranic Madhjapradéše do Katni.
Vidět něco takového je jistě nadpozemským zážitkem, který je ale o dost méně povznášející pro desítky tisíc řidičů, kteří tu uvázli.
Ti šťastnější prostřednictvím sociálních sítí komunikovali se světem o tom, jak urazili pětikilometrovou vzdálenost za pět hodin.
Ti méně šťastní, nadobro uvěznění v kolonách, strávili v nepohybujícím se vozu osmačtyřicet hodin, než k nim dorazili první humanitární pracovníci. Kdo se na nejsvětější indickou náboženskou slavnost Maha Kumbhaméla letos vydal autem, nezapomene na ni celý život.
14. ledna 2025 |