Ve skutečnosti jsou to však právě celé týmy analytiků, manažerů, expertů a rádců, které připravují kandidátům strategii jejich kampaně. Určují témata jejich projevů, vybrali jim regiony, ve kterých se prezidentští aspiranti setkávali s občany, radí jim, jakým způsobem se prezentovat na televizních obrazovkách či v novinách.
S politicky nejprotřelejším a nejzkušenějším sborem vytáhl do boje Mirek Topolánek, který se může opřít o bývalého europoslance Edvarda Kožušníka či jednoho z autorů úspěšné sněmovní kampaně Pirátů Jakuba Horáka. Kožušník uvedl, že jejich tým je pružný a dokáže pracovat v menším počtu.
Na zkušenost s prezidentským zápolením vsadil i Pavel Fischer, jemuž kampaň diriguje režisér Jakub Hussar. Ten v roce 2013 dokázal s kandidátem Vladimírem Franzem skončit na pátém místě.
Otázkou zůstává, kdo všechno se podílí na kampani Miloše Zemana. Jeho tým v úterý přiznal, že za billboardy, letáky či inzerci utratil 17 milionů korun. Necelými 450 tisíci korunami přispěl i vlivný lobbista a podnikatel Tomáš Hrdlička, který má blízko k Zemanovým klíčovým spolupracovníkům Vratislavu Mynářovi a Martinu Nejedlému. Právě oni tvoří strategický opěrný tým Zemanovy prezidentské obhajoby.
Podle podnikatele a politického hybatele Romana Jurečka se situace v oblasti zákulisních hráčů od minulých prezidentských voleb změnila. Dnes dle něho za kandidáty nestojí jedinci typu Šloufa, ale celé finanční skupiny typu J&T nebo zbrojařské lobby podnikatele Jaroslava Strnada.