Značka Nissan během poslední dekády prakticky přestala vyrábět auta obvyklých kategorií.
Jediným jejím hatchbackem je malý model Micra; páteř prodejů nyní tvoří kříženci, takzvané crossovery.
Kříženec hatchbacku a sportovně užitkového vozu (SUV) Qashqai má úspěch, a tak se výrobce rozhodl udělat něco ještě odvážnějšího: menší Juke. Také převzal rysy SUV, ale smíchal je s tvary kupé.
Auto vypadá skoro jako designérská studie.
Přestože Juke svou délkou i cenou zapadá spíše do nižší střední třídy, má se stát alternativou malých hatchbacků. Tomu by odpovídal prostor uvnitř jeho kabiny – vpředu je velkorysá, vzadu stísněná. Řidič však bude spokojen.
Z Juke má dobrý výhled na cestu, sedačka jej podrží v zatáčkách a volant malého průměru dobře padne do ruky. Nevadí, že je interiér vyrobený z levnějších plastů. Pozornost totiž poutají originální detaily jako středový tunel inspirovaný motocyklovou nádrží, „motocyklový“ přístrojový panel či barevný středový displej připomínající počítačové hry. Ten ovládá klimatizaci; ve vozech s nejvyšší výbavou se však po stisknutí tlačítka změní červené nápisy ovladačů klimatizace na jiné – bílé, volící mezi třemi režimy: normálním, úsporným a sportovním. Pak ukazuje dostupný točivý moment, tlak turbodmychadla nebo to, jak úsporně jedete. Pokud šetrně, odmění vás hvězdičkami. Tato hračka má ale i důležitější funkci: s režimy se mění také reakce vozu na plyn a asistence posilovače řízení.
U nejsilnějšího motoru je to znát. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka se ve sportovním režimu téměř splaší. Juke s ní dokáže být velmi rychlý, v tomto ohledu sportovní kupé skutečně připomíná. Svezení pomáhá rychlé, komunikativní řízení a šestistupňová převodovka s krátkými převody. Díky nim Juke solidně akceleruje, ale ve vysokých rychlostech zase zbytečně vytáčí motor, je hlučný a žíznivý. Spotřeba tak vyletí ze zhruba osmi litrů na deset či více, stejně jako ve městě.
Kombinace vyššího těžiště s tak silným motorem pohánějícím jen přední kola a jednodušší vlečenou zadní nápravou vyvolává obavy.
Juke však svými schopnostmi překvapí. V rychlých zatáčkách se nijak přehnaně nenaklání a na nerovnostech neodskakuje, dokáže být i docela komfortní.
Stylový Juke nakonec stejně jako většina kříženců kombinuje spíš nevýhody výchozích protikladných kategorií aut, ale s vyšším těžištěm se konstruktéři dokázali vypořádat. Toto auto nakonec nejen zajímavě vypadá, ale může s ním být i zábava. ?
***
Srovnání s konkurencí
Nissan Juke 1,6 l DIG-T Mini Cooper S Countryman Kia Soul 1,6 CVVT
Rozměry 4135x1765x1565 mm 4110x1789x1561mm 4105x1785x1610 mm
Zavaz. prostor 251l 350l 340 l
Hmotnost 1286kg 1310kg 1245 kg
Motor přeplň. záž. 4válec, 1,6 l přeplň. záž. 4válec, 1,6 l záž. 4válec, 1,6 l
Výkon 140 kW (190k) 135kW (184k) 93 kW (126 k)
Zrych. na 100 km/h 8,0 s 7,6 s 11,0 s
Nejvyšší rychl. 215km/h 215km/h 177 km/h
Komb. spotřeba 6,9 l / 100km 6,1l / 100km 6,5 l / 100 km
Cena 500 000 Kč 655 000 329 980 Kč
HODNOCENÍ
Za volantem ***
Pro rodinu **
Cena/hodnota **
Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.