Diskuse k článku
Marek Benda k církevním restitucím: Dlouhodobá nečinnost státu je protiústavní
Církevní restituce pokládám za dluh vůči první generaci polistopadových politiků, kteří je prosazovali, říká čelný poslanec ODS.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Zobrazit příspěvky:
Všechny podle vláken Všechny podle času
![]() |
PrispevekNezapomeli jste jeste na neco?Na dotazy novinářů a účastníků konference jsem zjistila, jaké obrovské mezery mají ve znalosti naší historie a dějin (míněno Českolovenska, České republiky a především našeho území, které určitou delší dobu spadalo pod Rakousko-Uhersko. Takové dotazy, které na tiskovce s L. Procházkovou padaly, z mého pohledu, jsou možné i proto, že většina občanů, ani ve školních létech tj. už na základní škole, se nezajímala o dějiny našeho národa, historii. Pokud si někdo v tomto státě myslí, že majetek = církevní restituce patří církvi, pak jeho rodiče zbytečně do svého dítka investovali peníze, když mu např. hradili školní výlety na hrady a zámky a další historické památky. Průvodci na zámcích a hradech vždy ve svém výkladu sdělovali např. Zdejší zámek, půda a rozsáhlé lesy až do poloviny 17tého století byly lénem např. olomouckých arcibiskupů a byly v držení (majetkem) např. šlechtického rodu Vokurků, Vítků a pod.). Jenže: to by žáčci a návštěvníci takovýchto kulturních památek museli vědět, co to znamená "byly lénem". A to 99 % našeho národa neví. A patří mezi ně i všichni členové vlády a parlamentu, pokud hlasují o církevních restitucích způsobem, jak to probíhá. Přitom stačí se podívat např. do naučného slovníku nebo do Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost, který vydala Československá akademie věd. "LÉNO" ZNAMENÁ: ZEMĚ, POZEMKY, VÝSADY A POD. PROPŮJČOVANÉ VLASTNÍKEM ZA URČITÝCH dohodnutých PODMÍNEK "UŽIVATELI". Znamená to: že šlechta a majitelé těchto majetků propůjčovali církvi za určitých podmínek svoji půdu, lesy apod. Shodou okolností něco zpracovávám pro jednoho mladého muže, který při našem hovoru projevil zájem o informaci kostela v Ostravě-Vítkovicích. Tak jsem si vzala na pomoc suprovou vydanou publikaci, jejíž zadavatelem byl Magistrát města Ostravy. Kniha se jmenuje "OSTRAVA 1880 -1939". Obsahuje historii všech současných městských obvodů, které byl připojené většinou roku 1924 pod Ostravu. Pracovala jsem určitou část svého profesního života v ČSVTS, která měla sídlo v Mariánských Horách. Takže k tomuto teritoriu: "Vznikly patrně již koncem 13. století, první zmínka pochází z r.1367. Ves nesla původní jméno Čertova Lhota či Lhotka, o rok později Mariánské Hory. VES BYLA AŽ DO POLOVINY 16. STOLETÍ "LÉNEM"OLOMOUCKÝCH BISKUPŮ ZPRAVIDLA V DRŽENÍ PŘÍSLUŠNÍKŮ MÍSTNÍ DROBNÉ ŠLECHTY. Čili naprosto "blbuvzdorně": vše patřilo na zmiňovaném zdejším území drobné šlechtě, která za určitých smluvně dohodnutých podmínek pronajímala svoji půdu, lesy, pole.... LÉNÍKŮM - TJ. OLOMOUCKÝM BISKUPŮM. Takto bych mohla pokračovat u dalších částí.Pokud jsi dál ve spojení s Šárkou z Hošťálkovic, tak např. Hošťálkovice (tj. lesy, půda a celé teritorium) patřilo původně k Opavskému knížectví. Byly založeny ve 13tém století. Hošťálkovice byly v držení příslušníků řady šlechtických rodů z Opavska. V r. 1576 je získal Bernard ze Zvole a přičlenil je k hlučinskému panství. Jeho součástí zůstaly Hošťálkovice, až o konce feudálního období (s výjimkou let 1809-1847)......Takto bych mohla pokračovat ke všem dalším městským částem nynější velké Ostravy z nádherné publikace, kterou vlastním a chráním jako oko v hlavě. A s tím, že naši lidé o historii z povinného předmětu už od základní školy vědí prdlajz, ta vládní garnitura se svými poslanci a lobbisty si je vědoma o velké mezeře ve znalostech historie našich člobrdíků, tak nás mohou oblbovat a umocňují to ještě tím, že ani nezveřejnili prozatím o které pozemky,lesy a majetek se jedná... Patrně vědí, že v tom 1 % lidí by se našli ti, kteří si dají práci a podklady ke skutečnému vlastnictví půdy, lesů a dalšího majetku, věrohodně doloží.´CÍRKEVNÍ RESTITUCE = TUNELOVÁNÍ MAJETKU STÁTU! JE TO NORMÁLNÍ ROZKRÁDAČKA STÁTNÍHO MAJETKU! |
![]() |
Moribundus007Shrnuto sečteno taky má slíbenohttps://sites.google.com/site/videostar2012/cirkevni-restituce---lenka-prochazkova-o-trestnim-oznameni-na-petra-necase-a-vladu |
![]() |
J23a69n 85S88c63h79n56e96i58d19e83r 3434978436166Je to spíše nezvyk, Ondřeji,srovnávat lze cokoliv s čímkoliv, o to nejde, je ale nutno to srovnání poctivě dotáhnout do konce a neděsit se apriori. Ona totiž katolická církev už nyní je dost, a chce být ještě více zatížena majetkem, než ony dvě organizace, které budou v tomto ohledu působit jemnohmotněji, ne-li přímo duchovněji.Co se pak týče společenské prospěšnosti, vzhledem k nákladům a počtu zaměstnanců, resp. aktivistů - ani srovnání v tomto ohledu se myslím ony dvě organizace nemusejí nijak zvlášť obávat.A pokud jde o Ústavní soud, on kritizuje nečinnost, aniž by naznačoval či předjímal výsledek. Majetky je nutno odblokovat, nikoliv přímo "vrátit". |
![]() |
O19n52d71ř44e38j 32K51o89u66t49n67í97kDíky za reakci. NesouhlasímDíky za reakci. Nesouhlasím ale :) Zaprvé - srovnávat třeba katolickou církev s TI nebo Greenpeace, to je šílený. Ke zbytku bych se odvolal na tento závěr ÚS z července 2010: „Dlouhodobá nečinnost Parlamentu České republiky spočívající v nepřijetí zvláštního právního předpisu, který by vypořádal historický majetek církví a náboženských společností, je protiústavní a porušuje čl. 1 Ústavy České republiky, čl. 11 odst. 1 a 4, čl. 15 odst. 1 a čl. 16 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod a čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod."Mějte se. |
![]() |
Marek KynclDíky za upozornění a omlouvámDíky za upozornění a omlouvám se za překlep. |
![]() |
ErpyCo to ten Benda říká ?Je mi smutno ze situace do které se díky různým neumětelům dostalo Česko . My jsme vždy byli národem vzdělanců a přemýšlivých lidí . Jak to , že podvodný doktor práv ( z plzeňské university ) v našem parlamentu rozhoduje o tom co je správné ? Mimochodem i doc. Kindl zrušil svou web stránku . Copak ty politické podvodníky ať se jmenují jakkoliv nedokážeme poslat do zapomění či prdele ? |
![]() |
BobesBenda - škoda slovBenda - škoda slov |
![]() |
Vladimir1950Technická připomínka a názor...V článku se nemluví o Bendlovi, ale o Marku Bendovi. To je ten darebák, profesionální politik,který nic nepřinesl a nikde krom politiky nemákl. Neví, co je 3 směnný provoz, 12 dod. pracovní doba a v zemědělství od vidím do nevidím..A takový darerbák, který neobvyklým způsobem dostal titul nás bude citýrovat? Vždyť v té politice už je 20 let a co udělal? Zůstal za ním jen ten"náhubkový zákon" jinak nic..Benda je jen parazit, v ODS obvyklé..Myslím, že jen hlupák jako on nejapně útočí do vlastních řad..Na to nemusí mít titul z veleslavných "plzeňských práv".Hlupák zústane hlupákem, vyčůránek vyčůránkem,vůl volem..Co je největší civilizační chorobou dneška? Vzdělaný hlupák.A Benda je toho zářným příkladem.To je můj názor, koný názor neodmítám. |
![]() |
Marek KynclVážený pane Koutníku. DěkujiVážený pane Koutníku. Děkuji Vám za Vaší reakci. Myslím si nicméně, že otázka financování církevní služby a navrácení majetku jsou dvě věci, které spolu souvisí pouze okrajově. Církve byly historicky tak či onak vždy beneficiáři určitých dávek (desátků, které se objevují již ve starém zákoně) i darů různých mecenášů. Církevní činnost nebyla nikdy zcela financována z výnosů vlastního majetku . Většina kostelů byla například postavena nikoliv z církevních, ale světských prostředků. Dokonce i ve Starém zákoně se při rozdělování půdy mezi dvanáct kmenů nedostalo na kmen Leviho (levité byli povoláni službě bohu). Co z toho vyplývá? Osobně se obávám, že se jedná spíše o snahu vyvést nemalý majetek ze státního vlastnictví do sféry spekulací (na což si mnoho lidí brousí zuby). Vzpomeňme si na příklad provozní budovy Národního divadla, která obratem skončila v inevstičním fondu Themos. Službě bohu návrat církevního majetku nijak neprospěje a osobně si ani nemyslím, že by na tuto činnost měla mít monopol Katolická církev (jakkoliv mám k ní, jako k instituci, velkou úctu). Doba se nicméně mění a mnoho úloh, které dříve plnila výlučně církev (například matriky, sňatky, pohřby atd.) dnes v důsledku názorového posunu v oblasti vyznání plní stát. Stejně tak sociální sféra je rozšířena v dnešní době na mnohem více subjektů než dříve. Pokud mají majetek dostávat církve, proč by ne i naříklad Greenpeace nebo Transoparency International? S hlediska ústavního nevidím jediný nárokový důvod pro navrácení majetku. Restituční princip se vztahoval pouze na fyzické osoby a vždy byl deklarován jako omezený (zmírnění, nikoliv důsledné napravení majetkových křivd). Navracení zemědělské půdy se rovněž omezovalo pouze na fyzické osoby nebo jejich dědice. Co se týče samotného faktu vyvlastnění v období komunismu, je třeba odlišovat dva způsoby. Vyvlastnění na základě zákona, které je, dle mého názoru, aktem reformy vlastnictví, který čas od času probíhá v každém státu a vyvlastnění nebo zabavení majetku na základě zfalšoavných důkazů, trestního řízení atp. Nicméně i zde je zapotřebí vzít v ůvahu, že nároky by se měly považovat za promlčené (kvůli spravedlnosti v jiných obdobných případech). Přeji i Vám hezký večer. |
![]() |
O95n21d94ř10e78j 14K73o36u58t75n71í54kPane Kyncle, v abstraktu jsmePane Kyncle,v abstraktu jsme vypíchli základní myšlenku: nejde o navracení majetku, ale jen o to, aby stát (dle Ústavy a LZPS) již dále nefinancoval církve. Toho bude dosaženo vyřešením problému církevních restitucí. Pěkný večer. |
![]() |
Marek KynclRád bych panu BendloviRád bych panu Bendlovi připoměl, že Česká republika se běžně soudí s občany o vyplacení pár korun například z titulu náhrady škody a žádné nároky automaticky neuznává. Možná to pana Bendu v Plzni neučili, ale existují v podstatě pouze dvě možnosti. Buď daná konkrétní církev na základě platného platného právního řádu na konkrétní majetek nárok má nebo ne. Návrh je možné podat k místně i věcně příslušnému soudu a v závislosti na průběhu soudního řízení může dojít až k soudu ústavnímu. Žádné právnické ani fyzické osobě nemůže a není bráněno v tom, aby se na soud ve věci daného majetkového nároku obrátila. Dělají to tak všichni a nemyslím si, že potřebujeme výjimky. Jestli si myslíme, že žijeme v právním státě, nemusíme se výkonu práva soudy bát a je rozhodně lepší než naprosto neprůzračné politické plichty a tlachání typu "co se ukradlo, to se musí vrátit". Protože při důsledném uplatnění tohoto principu by, myslím, bylo potřeba začít s vracením někde úplně jinde a mnohem později než v rocve 1948. |
![]() |
O50n84d76ř81e30j 92K25o69u53t94n75í71kDobrý den, s tím, co říkalDobrý den,s tím, co říkal Karel Janeček, souhlasím. Tento článek se ale týkal složitého problému, který ještě místní scénou zatřese. Myslím si, že Benda této věci rozumí, a ideologicky v ní má jasno. Tak proč se ho na názor nezeptat?Otázka jeho vysokoškolských titulů je věc jiná, kterou nemělo cenu do tohoto článku míchat. Tím se ho samozřejmě nijak nezastávám, co se týká jeho studií!Pěkný den. |
![]() |
JENDA JE BendaTento človíček se dostal po tatínkovo zádech do politiky.Nikdy jsem od něj nečetl ani neslyšel něco co by bylo ku prospěchu většiny národa. |
![]() |
PoconoSmutný JUDr. BendaPřesně tak, ten článek je delší než celá Bendova rigorózní práce. A to přesně o celý text, neb Benda díky panu Kindlovi ani žádnou rigorózní práci psát nemusel. A to ještě psal magistreskou práci písmem pro poloslepé, takže nabral jednou tolik stránek. |
![]() |
CtenarcpOstrakizovat, říkal Karel Janeček, nikoliv legitimizovat.To se vztahuje i na plzeňského "právníka" Bendu. |