Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Martinů Nokturno zazní poprvé

Česko

Státní opera Praha se zapojila do mezinárodního projektu Martinů Revisited 2009, Galakoncert k 50. výročí skladatelova úmrtí se koná 1. a 2. října.

PRAHA Program koncertu pod taktovkou kanadského dirigenta Charlese Olivieri-Munroea je průsečíkem tvorby Bohuslava Martinů v širokém rozpětí více než čtyřiceti bouřlivých let jeho tvorby. Důraz je kladen i na vazby, které budovu dnešní Státní opery, pod jejími různými názvy, s osobností Martinů spojují.

Německou éru zastupuje symfonické preludium „Skála“, které si z -podnětu Georga Szélla, tehdejšího dlouholetého šéfa opery Nového německého divadla, objednal u Martinů Cleveland Orchestra. Období Smetanova divadla pak připomene goldoniovská buffa Mirandolina; vždyť světová premiéra opery se konala před padesáti lety právě zde. Svižné Saltarello z třetího jednání opery se stalo populární i jako samostatné koncertní číslo.

Tisícovka koncertů, festivalů a dalších akcí Na programu jsou zastoupeny i části dalších oper Martinů - žánru, kterému se intenzivně věnoval, inspirován moderními uměleckými směry meziválečného a poválečného vývoje, ale také pozapomenutou a domněle překonanou národní hudební tradicí. Tyto impulzy dokázal hudebně skloubit natolik originálně, že jeho hudební rukopis je nezaměnitelný a vysoce ceněný, a jak již tomu u nás bývá - více ve světě než doma.

Divadlo za branou je počeštěnou variantou lidové italské komedie dell’arte s nevázanou hravostí jarmareční podívané. Orchestrální suita z této opery zazní v úpravě dirigenta Miloše Říhy, žáka Václava Talicha. Následuje předehra a rozsáhlé závěrečné lamento (v podání Simony Houdy-Šaturové) z Martinů moderní operní transformace mýtu o Ariadně.

Pro českou kulturu je vyznamenáním, že hudební odkaz Martinů je natolik živý a inspirativní, že budí permanentní zájem českých i zahraničních kulturních institucí, které se v projektu „navštěvování Martinů“ sdružily. Výsledkem projektu je více než tisícovka koncertů, festivalů, inscenací, výstav, vydavatelských a nakladatelských počinů doslova po celém světě od Austrálie po Ameriku.

Vrcholem programu galakoncertu ovšem bude světová premiéra raného Nokturna č. 1 fis moll pro velký orchestr, které komponoval tehdy ještě hudební veřejnosti neznámý Martinů ve svých pětadvaceti letech. Závěr koncertu bude patřit kantátě Česká rapsódie, manifestující vlastenectví citací svatováclavského chorálu; barytonové sólo zazní v podání Svatopluka Sema.

Autor: