Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Masarykovo nádraží se přestavovat nebude. Další projekty jdou také k ledu

Česko

  19:16
PRAHA - Praha odkládá změny územního plánu, které se týkaly kritizovaných projektů, jako jsou přestavba Masarykova nádraží, nádraží Praha - Smíchov, nákladového nádraží Žižkov nebo lokality Bubny - Zátory. Rozhodla o tom dnes rada hlavního města, která kvůli dopadu krize na developery a neshodám s urbanisty odložila jejich další projednávání.

Masarykovo nádraží foto: Lidové noviny

Projekty plánované v těchto lokalitách by si vyžádaly investice v řádech desítek až stovek miliard korun.

Mnohé z těchto projektů vyvolaly nesouhlas veřejnosti, proti se v některých případech stavěli i památkáři. Nejsledovanější byla zřejmě chystaná výstavba na místě dnešních kolejí na Masarykově nádraží.

Některé středočeské obce se obávaly toho, že by nádraží mohlo být zrušeno a spojení středních Čech s hlavním městem by se zkomplikovalo. Zeleným zastupitelům z Prahy 3 zase vadila plánovaná přestavba nákladového nádraží Žižkov.

Nádraží Praha Bubny

Pražský magistrát tvrdí, že se změny územního plánu nezastavují definitivně. "Některé se jen nestihly projednat do takového stadia, aby mohly být schváleny," řekl dnes mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Podle radního Martina Langmajera byly některé přerušeny také do té doby, dokud se nevyjasní představy jednotlivých městských částí o dalším využití těchto území.

"Jedná se o velká rozvojová území, která na svůj rozvoj musí v tuto chvíli počkat. (...) Město se ale může ke změnám kdykoliv vrátit. Není to problém, prodloužení časových limitů může této situaci prospět," konstatoval Langmajer.

Zastavení těchto změn územního plánu uvítali někteří opoziční politici. "Územní plánování se musí dělat s rozvahou. I proto se teď připravuje nový územní plán. Jsem proto rád, že rada nepodlehla tlaku developerů a některé změny přerušila," poznamenal zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).

Mluvčí společnosti Sekyra Group Radek Polák, který plánuje projekty na žižkovském a smíchovském nádraží řekl, že dnešní rozhodnutí z hlediska příprav nic nezmění. "Jsou to projekty, které vznikají v řádu deseti až 15 let. Jsou to území, která dřív nebo později stejně budou potřebovat revitalizaci," poznamenal. Projekty jsou podle něj v současnosti ve stadiu urbanistické studie.

Nákladové nádraží Žižkov

Vedení města dnes také poslalo některé celoměstsky významné změny do dalšího kola. Radní souhlasili například se změnou, která umožní další obytnou výstavbu v Uhříněvsi, výstavbu železničního koridoru Praha - Beroun, výstavbu u metra Roztyly nebo vytvoření rekreační zóny Radotínská jezera.

Autoři: ,