Do České republiky naplno pronikl fenomén prázdninových open air operních produkcí. Lze jen přivítat, že se čím dál víc odvážlivců vystavuje takovému podnikatelskému riziku i rozmarům počasí. Skvělým příkladem akce na špičkové světové úrovni jsou už řadu let Letní slavnosti staré hudby. Propojovat turistickou atraktivitu se svrchovanými uměleckými zážitky i s přesahy do gastronomie a životního stylu se dlouhodobě daří také festivalu Hudba Znojmo a opera se také skvěle znovu zabydlela na Loketském kulturním létě v unikátním přírodním amfiteátru pod zdejším hradem. A nemůže chybět ani na Otáčivém hledišti, které k potěše nadšených diváků stále stojí v zastrčené části zahrady Českokrumlovského zámku.
Všichni na operu a dostanou párek ve VIP stanu Vedle unikátní divadelní sítě má Česká republika ještě unikátnější památkovou rezervaci, kdy co několik desítek kilometrů stojí (nebo padá) hrad či zámek, který láká k návštěvě. Rodinný výlet spojený s opečenou klobásou a pivem ve stánku v zámeckém parku, zakončený „kulturním podnikem“, má vyšší přidanou hodnotu, kterou nelze zpochybnit – jakkoliv třeba kapela, která provází Rusalku, by za normálních okolností neobstála a nadhodnocené vstupné je srovnatelné s lístky do zlaté kapličky. Půvab rodinného výletu to jistě nenaruší. A což teprve dopřát mohovitějším důvěřivcům za VIP vstupné fotografování s umělci a párek ve V. I. P. stanu!
Taková byla patrně hlavní východiska agentury ArtTriton, když pod záštitou ministerstva pro místní rozvoj pro letošní rok připravila projekt Rusalka 2010 – klasika pod hvězdami, tedy operu Antonína Dvořáka s „více než stočlenným souborem, sólisty předních operních scén, občerstvením zajištěným cateringovou společností a závěrečným ohňostrojem“, jak anoncuje pozvánka. Cílem této „Rusalky, která zazpívá na scéně pro rockové hvězdy“, je „představit krásu a romantické prostředí zámků České republiky ve spojitosti s klasickým provedením opery“. V průběhu července a srpna dalo hned 14 českých zámků k dispozici na jednu sobotu či neděli své prostory pro „monumental oper-air“ s číslovanými sedadly až pro dva tisíce diváků, přičemž „obrovská krytá scéna se špičkovým světelným parkem a profesionálním ozvučením o výkonu čtyřiadvaceti kilowattů si nezadá se scénami používanými pro koncerty světových rockových a heavy-metalových hvězd“, jak hlásají nadšeně propagační materiály. A barnumsky šíří, že projekt chce „vybudovat tradici prvního českého open airu“. Tento ambiciózní záměr se naplnit vskutku nepodaří a jen z výše uvedeného je patrné, že Rusalka 2010 o takové prvenství přišla ještě dříve, než začala.
Asi málokdo si dnes vzpomene na jméno ministra pro místní rozvoj, který Rusalku 2010 posvětil (Rostislav Vondruška), a ví, kdo je ministrem novým (Kamil Jankovský). Pro Rusalku to není tak důležité. Podstatné je, jakou Rusalku ArtTriton tisícům diváků, namnoze nedotčených operou, vlastně nabízí: koho se podaří dokonce pro operu nadchnout, kdo na ni po takové zkušenosti nadlouho zanevře. Při produkci na zámku Sychrov sólisté v pohádkově třpytné a tylové Rusalce pojali své party spíše velkoryse, kapela Rusalku neuměla a dirigent Martin Peschík to vůbec nikomu neulehčoval k uzoufání pomalými tempy.
Škoda, Rusalka (či jiná vhodná opera) má na zámcích určitě smysl. Ale takové zacházení s potenciálem projektu „klasiky pod hvězdami“ je přece jen hazardem. Snad na dalších zámcích a v dalších letech budou dozajista nosná východiska takového projektu naplněna odpovědněji.
O autorovi| HELENA HAVLÍKOVÁ, Autorka je operní kritička