Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Město Praha protežuje Pražskou plynárenskou

Česko

PRAHA „Nekupujte zajíce v pytli. Než něco podepíšete, vše si pořádně rozmyslete. Pozor na levný plyn!“ stojí na webu pražského magistrátu. Město se vložilo do konkurenčního boje dvou energetických společností. A to tak, že na webu magistrátu přetisklo v plném znění reklamní leták společnosti Pražská plynárenská, a.s. Na tom stojí varování před jinými dodavateli plynu, než je Pražská plynárenská.

„Nabídka jiných dodavatelů může být výhodná pouze zdánlivě a v některých případech může být spojena i s určitými riziky. Přechodem k jinému dodavateli může dojít také ke zhoršení dostupnosti, rozsahu a kvality obsluhy,“ stojí mimo jiné na letáku. Je tam také popsáno, že konkurence nabízí plyn po telefonu nebo „podomními prodejci“. Celý leták je k vidění na webu města.

Kdyby byla Pražská plynárenská společností města, nebylo by na spolupráci obou subjektů nic zvláštního. Tak to ale není. Plynárny jsou akciová společnost, a město Praha mezi akcionáři nefiguruje – podíl si dělí téměř napůl Pražská plynárenská Holding, a.s. a E. ON Czech Holding AG. Nikdo z vedení Pražské plynárenské nesedí současně ve vedení magistrátu, tváře z radnice nejsou ani v dozorčí radě. To potvrzuje i mluvčí Pražské plynárenské Lenka Hauptmanová. „Nejsme nijak propojeni. Dá se říct, že spolu zkrátka spolupracujeme, je to tradice,“ řekla LN Hauptmanová. Mluvčí magistrátu řekl, že leták je jen akce plynáren, ne města. „Ten leták dělaly plynárny. My jsme s nimi jen dohodnuti, že jejich zprávy zveřejňujeme na našem webu,“ popsal mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Takovou „dohodou“ se ale cítí být velmi poškozená konkurence – firma Bohemiaenergy, s.r.o. „Chápeme, že chtěli občany asi nějak upozornit. Na druhou stranu máme problém s tím, že přetiskli celý reklamní leták Plynárenské,“ řekl LN Richard Štrégl, mluvčí Bohemiaenergy. „Na letáku sice není uveden název naší společnosti, ale je tam narážka na náš postup propagace – telefonicky. Je to odpověď na naši kampaň v pražském metru – Zavoláme a nabídneme vám levnější plyn,“ myslí si Štrégl. Mluvčí Plynárenské leták na webu obhajuje. „Není tam narážka na žádnou konkrétní firmu. Setkali jsme se ale už i s napálenými zákazníky, proto jsme chtěli lidi upozornit,“ říká Hauptmanová.

Na spor včera reagoval i Energetický regulační úřad. „Bohemiaenergy je klasická firma, mají od nás vydanou licenci. To znamená, že tu svoji činnost mají od nás posvěcenou. Zbytek těch sporů okolo je jen obchodní politika,“ uvedla mluvčí Jarmila Lehnerová.

Podle advokáta Borise Vršinského jednání města úplně v pořádku není. „Podle obchodního zákoníku je možná srovnávací reklama pouze v případě, že jsou zveřejněny pravdivé a vyvážené, objektivně srovnatelné informace o obou stranách. Jinak by to mohla být nekalá soutěž. Záleží ale případ od případu, kde není žalobce, není ani soudce,“ vysvětlil Vršinský. „V tomto případě by se též mohla domáhat poškozená společnost ochrany svého dobrého jména a pověsti, pokud by z letáku bylo zřejmé, že je jednání směřováno přímo proti Bohemiaenergy,“ dodal právník.

***

„Nejsme propojeni. Dá se říct, že spolu zkrátka spolupracujeme, je to tradice.“

Autor: