Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Metro skončí hodinu po půlnoci

Česko

Obrat v pražském dopravním podniku: před čtvrt rokem chtěli provoz metra zkrátit, teď ho prodloužili

PRAHA Kdepak zkrácení provozu metra o půl hodiny. Poslední souprava pojede v pátky a soboty až v jednu hodinu v noci. Pro takový obrat se rozhodlo představenstvo pražského dopravního podniku.

Změna začne platit buď 1. července nebo až po prázdninách. Ročně bude stát skoro 40 milionů korun. Peníze před volbami přislíbili obstarat politici. Jízdenky zdražovat nechtějí, magistrát si prý bude muset uvědomit, že zlepšování něco stojí.

Pražská příloha Mladé fronty DNES přišla se zprávou, že se této změny dočkáme od 1. července. V tu dobu ale metro přechází na prázdninový provoz, jízdní řády jsou proto oslabené.

„Já jsem se včera asi špatně vyjádřil. Pravděpodobné je to spíš s ukončením prázdninového provozu. Ale o tom se ještě bude jednat. Rozhodne se, jestli změna začne platit s prázdninovým provozem, nebo s jeho ukončením,“ upřesnil pro LN ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Aby mohli jezdit především turisté Od kdy se tedy změny vlastně dočkáme, zatím přesně neví ani šéf představenstva David Vodrážka. „Závisí to na tom, jak proběhne jednání s Ropidem, který je objednatelem,“ sdělil Vodrážka. Nebránil by se ale ani verzi, že by se noční spoje prodloužily o hodinu už od začátku léta. „Mělo by to svoji logiku. Letní měsíce jsou nejexponovanější měsíce z hlediska turistického ruchu, takže v těch nočních hodinách by mohli jezdit především turisté,“ dodal první místopředseda ODS.

Metro bude jezdit déle v pátek a v sobotu. „V tyto dny je největší poptávka,“ odůvodnil posílení Dvořák.

Změna v jízdním řádu metra přijde ročně zhruba na 38 milionů korun. Jak obstarat tyto peníze navíc, vědí politici, kteří v představenstvu pražského dopravního podniku zasedají – například David Vodrážka nebo primátor Prahy Pavel Bém.

Kde potřebné finance seženou? „Jedna věc jsou úspory v rámci dopravního podniku, tam už je to téměř ukončené. Pak to bude určitě žádost na město Prahu, která je zřizovatelem dopravního podniku. Určitě nechceme jít cestou zdražování jízdenek. Hlavní město si bude muset uvědomit, že být čtvrtý nejlepší dopravní podnik v Evropě také něco stojí,“ dodal Vodrážka.

Peníze půjdu na posílení vlakových souprav, na mzdy a údržbu. „Není to o tom, že by si jeden strojvůdce sedl do vlaku a jel o hodinu déle. Musí tam zůstat i dispečeři. A k tomu všemu je třeba také zajistit návaznou dopravu. Jde totiž i o to, že když lidé dojedou v jednu hodinu ráno na konečnou, tak abychom je nevyplivli do polí,“ řekl David Vodrážka.

O bezpečnost v nočním metru se podle Mladé fronty DNES postará městská policie, která posílí hlídky. „V metru musíme zajistit bezpečnost, proto také posílíme řady strážníků v jednotce Metro. V roce 2006 jich v této jednotce sloužilo 90, dnes je to 210 a do konce roku jejich počet navýšíme na 270. To znamená, že jedna hlídka bude mít na starosti jen dvě stanice,“ cituje MFD náměstka primátora Rudolfa Blažka.

Autor: