Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Moc může být stejně tak mužská jako ženská, říká režisérka Katharina Schmitt

Kultura

  6:00
PRAHA - Scénář k filmové klasice Jana Němce a Ester Krumbachové O slavnosti a hostech (1966), se stal předlohou divadelní inscenace režisérky Kathariny Schmitt, která ji nastudovala v pražském Studiu Hrdinů. Nápad nosila v hlavě už dlouho. „Je to nadčasový text, který se zabývá mocenskými mechanismy a dá se aplikovat na různé aktuální okolnosti,“ říká režisérka v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Režisérka Katharina Schmitt. foto: Nicole Gräther

Lidovky.cz: Proč jste se rozhodla adaptovat pro divadlo zrovna scénář k filmu O slavnosti a hostech? Navíc je to vaše první česká látka, že?
Ano. O slavnosti a hostech je látka, která na mě už před lety udělala obrovský dojem, a která se mnou zůstala velmi dlouho. Film jsem poprvé viděla, když jsem ještě studovala režii na DAMU, a vždycky jsem měla pocit, že ten scénář není jen návod na film, ale literatura, něco jako hra od Becketta. Často jsem si na ten text vzpomněla v různých politických souvislostech. Je to nadčasový text, který se zabývá mocenskými mechanismy a dá se aplikovat na různé aktuální okolnosti. Už několik let jsem si přála inscenovat ho v Čechách.

Lidovky.cz: Co na váš záměr říkal Jan Němec?
Asi před rokem jsem mu napsala, jestli nám dá práva. Nejdřív mi řekl, že v žádném případě, že nesnáší divadlo. Pak jsem se s ním sešla a řekla mu, že takové divadlo, které on nesnáší, já taky nesnáším, a vyprávěla jsem mu o svém konceptu. Nakonec souhlasil, což mi udělalo obrovskou radost, ale měla jsem také obavy, protože je to pro mě mistrovské dílo a chtěla jsem to udělat dobře. Naše inscenace je adaptace scénáře, nejde o kopii filmu, nešlo mi to, popsat konec 60. a začátek 70. let tady, ale o obecnější pohled na na téma mocenských vztahů a vazeb.

Katharina Schmitt (*1979)

Vystudovala režii na pražské DAMU, od roku 2006 působí jako dramatička a režisérkách na různých scénách v Praze a v Berlíně. Režie (výběr): 2014 Krev Wälsungů, Studio Hrdinů, 2013 Ne já, Studio Hrdinů, 2013 Černá zrcadla, Studio Hrdinů, 2012 SAM, Watermill Centrum, New York, 2012 Zlatý drak, Činoherní studio Ústí nad Labem, 2011 On není jako on, Meetfactory, 2011 Poslední chvíle lidstva, Divadlo Komedie, 2009 England, Meetfactory, 2007 Romeo a Julie, Městské divadlo Zlín, 2007 Temně lákavý svět, Divadlo Komedie.

Lidovky.cz: Jan Němec sám i v nedávno vydané knize říká, že mu nešlo o tehdejší politickou situaci, ale o obecnější moralitu a alegorii moci. Určitě je to téma, které je v podstatě aktuální v každé době, v každé politické situaci, dnes zas jinak než v 60. letech.¨
To je pravda. Navíc v inscenaci hrají herci od těch nejmladších, kterým je kolem pětadvaceti, až k těm starším, kterým je kolem pětapadesáti šedesáti, a každý z nich má jiné zkušenosti s totalitou. Někdo ji zažil, někdo vůbec ne, takže úhly pohledu jsou velmi odlišné. Já jsem vyrůstala v západním Německu, takže můj úhel pohledu je zase jiný. Asociace jsou různé, a doufám, že i publikum bude reagovat různě podle toho, co kdo zažil.

O slavnosti a hostech (Studio Hrdinů, režie Katharina Schmitt).

Lidovky.cz: Němec s Ester Krumbachovou záměrně do filmu obsadili neherce, a to tak, že buď charakterově korespondovali s rolí, anebo byli naopak v jejím protikladu. Neměla jste chuť přistupovat k hercům také tak?
Ne, protože si myslím, že velká kvalita toho filmu spočívá jak v obsazení, tak v tom, jak mistrovsky je sestříhán. Je tam důležitý rytmus střihu a detailů. Bylo mi jasné, že pro divadelní práci, která stojí na práci s energií lidí v prostoru a trvá přes hodinu a půl, musím pracovat s hercem úplně jinak. Vybrala jsem lidi, kteří typově sedí, ale jsou to všechno zkušení herci, kteří interpretují postavu.

Lidovky.cz: Říkala jste, že každý z herců má jinou zkušenost s totalitou, pracovala jste s tím nějakým způsobem?
Ne ve smyslu, že by tam byly osobní výpovědi herců. Ale samozřejmě jsme během zkoušení hodně mluvili o vlastních asociacích a zážitcích, z toho se pak vyvíjely mizanscény i to, jak herci postavy vnímají. Každý musel trošku s kůží na trh a vyjádřit se k tématu. To je jedna z věcí, které mě na divadle zajímá – je to prostor pro debatu s lidmi, kterých si vážím, a kteří mě zajímají.

Lidovky.cz: Byl nějaký motiv ze scénáře, nebo téma, které jste akcentovala víc? Komunikace, provázanost osob v malém kolektivu a jejich reakce na sebe a na situaci...
Jedna linie jsou různé lidské typy a jejich reakce na vnější tlak, a pak téma moci. Zajímá mě, co se stane se společností, které chybí vůdce. Ve filmu hraje hlavní roli Hostitele Ivan Vyskočil, u nás je to ženská role a hraje ji Eva Salzmannová. Zajímavá je pro mě poslední scéna filmu, kde se hostitelka vydává s muži na štvanici muže, který utekl, a ostatní tam zůstanou - mohli by teoreticky odejít, nikdo je nehlídá, ale oni zůstanou a začínají se starat o slavnost, zhasínají svíčky, dělají tam pořádek. V naší adaptaci to bude trošku jiné, akcent dáváme na to, co si počne společnost, která je zvyklá na autoritativní režim, když režim padne. Což mi přijde v Čechách aktuální téma. Zároveň mi ale nešlo o nějakou přímočarou aktualizaci, chtěla jsem to téma nahlížet abstraktním způsobem. Nicméně já to dělám v konkrétních souvislostech, v konkrétním městě, s konkrétními lidmi, bez toho to nemá smysl.

Lidovky.cz: Téma je tedy zasazené do dneška, ale zůstává v abstraktní, symbolické rovině?
Ano, to byla naše snaha. Doufám, že se to povedlo.

Lidovky.cz: Proč jste si ale vybrala do hlavní role ženu?
Upřímně řečeno, původní scénář se mi zdál trošku sexistický v tom, že hlavní hybatelé děje jsou chlapi... Ester Krumbachová měla ke scénáři zajímavou poznámku, že ženy jsou tam jen takové křoví, které vypadá příjemně. Moje základní potřeba je vždycky vyprávět vyváženě, a taky si myslím, že moc může být stejně tak mužská jako ženská. Chtěla jsem silnou ženskou postavu.

Z inscenace O slavnosti a hostech (Studio Hrdinů)

Lidovky.cz: Jak probíhaly zkoušky?
V životě jsem nezažila nic takového. Během prvních čtrnácti dnů měl náš skladatel vážnou nehodu - rozlomil si lebku a málem zemřel, byl tři týdny na jipce, museli jsme ho nahradit. Jeden herec byl dvakrát v nemocnici kvůli zádům, jedné herečce zemřela babička, a Jaroslavě Pokorné, původní představitelce hlavní role, vyhořel byt. Měli jsme pocit, že nás pronásleduje nějaký zlý duch.

Lidovky.cz: Už jste zmínila, že ve scénáři je hodně postav, velkou roli tam hraje prostor, vztahy mezi postavami, a to i fyzicky – jejich přemisťování, rozestavění... Jak jste pracovala s prostorem?
Právě z těchto důvodů jsem inscenaci koncipovala jako divadelní procházku Veletržním palácem. Bylo mi od začátku jasné, že to nechci vyprávět s centrální perspektivou, ale že mě zajímá cesta – ona filmová cesta do lesa, cesta dolů, kde se pak dějí různé věci... Je to totiž taky trochu hrůzostrašná pohádka. Začínáme nahoře, pak se jde do menšího sálu, a závěrečná hostina je ve velkém sále.

Lidovky.cz: Žijete už dlouho napůl v Čechách, napůl v Německu. Studovala jste v Praze, máte za sebou několik inscenací v různých českých divadlech. Se Studiem Hrdinů jste spjatá od začátku, stála jste u jeho zrodu před dvěma lety. Jak se podle vás naplnil původní záměr? Je pro vás práce tady pořád smysluplná?
Je to lepší a lepší, všichni jsou nadšeni. Na začátku to bylo jak logisticky, tak finančně těžké, teď se podmínky zlepšují. Taky známe lépe ten prostor i sebe navzájem. Vždycky jsem toužila pracovat s týmem podobně naladěných lidí. Kamila Polívková, Michal Pěchouček, Jan Horák – každý z týmů má jinou estetiku, ale zároveň spolu naše věci souvisí, vznikají v dialogu. Důležité pro mě taky je, že zatímco v Německu působím více jako dramatička, píšu hry, tady jsem víc režisérka, a mám tu okruh stálých spolupracovníků, se kterými mě baví pracovat, a za kterými se chci vracet – jako je scénograf Pavel Svoboda, herečka Ivana Uhlířová, Jiří Štrébl... To jsou moje důležité vazby na Prahu.

Lidovky.cz: Jak vnímáte rozdíly v české a německé mentalitě? Změnilo se vaše vnímání toho za dobu, co žijete jednou nohou v Česku?
O tom bychom mohly mluvit několik dní... Je to pro mě zároveň frustrující i obohacující. Můj osobní dojem je, že spojujících prvků v kultuře a v mentalitě je mnohem víc než rozdílů, v tom jsem optimistická a snažím se to spojit ve své práci. Na příští rok plánuji v Německu projekt s českými herci.

Lidovky.cz: A kde jste doma?
U lidí, kteří jsou pro mě důležití. A taky v jazyce, ale to je víc němčina. To je právě ten rozpor.

Lidovky.cz: Myslíte tedy v němčině, ne v češtině?
To je právě zajímavé - na podzim jsem byla v Německu na operaci, kde jsem dostala narkózu. A když jsem se probudila, zdravotní sestra mi říkala – co to bylo za jazyk, kterým jste mluvila? Byla to čeština. Nevědomky jsem asi přemýšlela česky.

Lidovky.cz: Co dále plánujete?
V únoru jsem měla premiéru v Liberci - Hořké slzy Petry von Kant od Fassbindera. Můj další plán je, že mám psát hru pro divadlo v Manchesteru, a pokud to vyjde, tak ji budu i režírovat. Na podzim mám také dělat svou vlastní hru pro Český rozhlas, na to se moc těším. Jak jsem teď režírovala v Liberci a v Praze, tak jsem ráda, že se můžu zase chvíli věnovat literární práci. Trochu si odpočinout od toho stresu každodenního divadelního zkoušení.

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...