Představě, že se politický systém v Číně změní skrze zapojení do mezinárodního obchodu, už nevěří nikdo ani v Německu. V celku se začíná ujímat hodnocení Číny jako strategického a systémového konkurenta.
President of the International Chamber of Commerce in Germany says a “partial disengagement” from China may be necessary if differences become so fundamental that compromise is impossible @handelsblatt https://t.co/jfcWZqStJC
— Noah Barkin (@noahbarkin) May 17, 2021
Podle Bingmanna se v Evropě podceňuje, jak dobře jsou čínské firmy připraveny konkurovat evropským. Čína už je globálním lídrem ve vývoji 5G sítí a umělé inteligence. Čína se také brzy obejde bez evropských produktů. Vládní dotace pro tamější firmy také pomáhají zvýšit konkurenceschopnost čínských firem. Evropa se bude muset podle Bingmanna od Číny částečně oddělit a přestat se angažovat (disengagement). Je to nevyhnutelné, protože rozdíly mezi systémy jsou fundamentální a kompromis je nemožný.
Deník Suddeutsche Zeitung zase upozorňuje, že v Bundestagu se připravuje zákon, který zakáže německým společnostem působit v provincii Sin-ťiang, kde dochází ke genocidě Ujgurů.
Německým firmám má být zákonem zapovězeno využívat nucené práce a mohou dostat pokutu až ve výši dvou procent ročního obratu. Generální ředitel skupiny Volkswagen nedávno televizi BBC řekl, že nemůže stoprocentně vyloučit, že v továrnách firmy v dané oblasti nepracují lidé poslaní na převýchovu.
Nový zákon v Bundestagu připravují především Zelení, kteří jsou dnes v Německu hlavní protičínskou politickou silou. Ale i liberálové z FDP nově prohlásili, že přestávají uznávat politiku jedné Číny a hodlají více hlídat porušování lidských práv.
Angela Merkelová a velká koalice, která je u moci, zatím váhají s principiálním postojem, ale když se ukáže, že je to mezi lidmi populární, německý odvrat od Číny bude nakonec akcelerovat.
Dodejme, že Angela Merkelová i Emmanuel Macron se v létě do Číny chystají a zatím to nikdo nezrušil. Čína je největším exportním trhem Německa a takový koncern VW zde realizuje až polovinu obratu. S tím odvratem to vůbec nebude snadné. Na druhou stranu asi není radno podceňovat ochotu Němců hodit svůj autoprůmysl přes palubu.
Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.