Monitor Jana Macháčka

zasílat e-mailem
13. dubna 2017 12:33 Lidovky.cz > Zprávy > Monitor Jana Macháčka

MACHÁČEK: Skandál United Airlines. Závod ve skoku do žumpy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 18Diskuse
Sociální sítě si dělají legraci z incidentu, kdy ochranka vytáhla z letadla... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sociální sítě si dělají legraci z incidentu, kdy ochranka vytáhla z letadla... | foto: Twitter: @vaidehibhagat

PRAHA Svět obletěl případ do krve zmláceného zákazníka aerolinií United Airlines, který se nedopustil ničeho jiného, než že měl řádnou letenku i palubní lístek a moc moc chtěl domů. Ve skutečnosti je to poměrně běžná situace, novinkou pouze je, že to někdo natočil na telefon a taky že tam byla ta krev.

Že je letadlo „overbooked“ (prodá se více letenek, než je míst), je prostě riziko, kterému na domácích letech v USA musíte běžně čelit, přepravní podmínky – které nikdo nečte – to umožňují. Sám jsem zažil při letech z newyorského JFK do Evropy, že se při nástupu do letadla zahlásí, že je let přeplněný, a jakousi loterií se vybírá, kdo nakonec nepoletí. Příčiny aerolinie nejsou povinny sdělovat. Může to být technická chyba nebo potřebuje letět někdo z personálu. Že to u mnohých vyvolá hysterickou reakci, je pochopitelné, stresu máme všichni dost.

V Evropě se to běžně neděje, zato už jsme si všichni zvykli, že letadla připomínají přepravu v dobytčím vagonu a letušky se leckdy chovají jako bachařky nebo tak i vypadají.

Co se s trhem stalo? Proč nefunguje tak, jak bychom chtěli? Proč nejsme svědky boje o zákazníka lepšími službami a kvalitou? Proč konkurenční boj probíhá ve formě, kterou Američané nazvali „race to the bottom“, což můžeme přeložit jako závod o to, jak klesnout ještě hloub, nebo spíše závod ve skoku do žumpy?

Asi se nám nepodaří postihnout všechny důvody, nabídnu tedy alespoň nějaké.

1. Lidé se spokojí s tím, že cestují levně. Pokud jde o turisty, raději utratí za lepší ubytování a večeři. Cestování pak nějak přežijí. Pro Američany je navíc domácí létání často jako pro nás cesta MHD.

2. Létá mnohonásobně více lidí než dříve, kdy služby byly pohádkové.

3. Bezpečnostní opatření na letištích jsou nesmírně nákladná, platí to cestující.

4. Ceny pohonných hmot jsou vysoké, ale na druhou stranu jsou dnes mnohem nižší než třeba před třemi lety.

5. Aerolinie si stěžují, že tu je konkurence dotovaných aerolinií jako Emirates či Etihad.

6. Důvodů může být ještě mnoho. Pro mikroekonomy je to zajímavá úloha. Přijít na to, proč konkurence vede k úpadku, a ne naopak.

Donedávna jsem se vždy těšil na příležitost proletět se s Turkish Airlines, protože to je opravdu „restaurace v oblacích“ a služby jsou ve třídě economy jako v business class. Ale potom, co se v Turecku nyní děje, už s nimi létat nechci.

Pokud se někdo domnívá, že kauza United Airlines znamená dosažení bodu obratu či pomyslného dna, je asi na omylu. Další pokrok bude, že se cestujícím odeberou telefony, aby nemohli nic natáčet.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.

  • 18Diskuse


Jan Macháček

Autor

Jan Macháčekjan.machacek@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz