Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Mrak nezmizí ani v příštím týdnu. Zrušte zákaz létání, tlačí aerolinky

Svět

  15:51aktualizováno  20:01
PRAHA - Meteorologové nemají dobré zprávy. Koncentrace miniaturních částic v sopečném mraku by se podle nich měla v úterý a ve středu ještě zvýšit. Vzdušné podmínky by ale mohla zlepšit nadcházející atlantická bouře. Letecké společnosti už však čekat nechtějí. Létat se podle nich dá i za současné situace.

Letadla stojí na odstavných plochách. Do vzduchu prozatím nesmí. foto: Reuters

Sopečný mrak, který se nad Evropu šíří z Islandu, omezuje leteckou dopravu už čtvrtým dnem. A podle odborníků se situace zlepší nejdříve ve čtvrtek.

Podle meteorologů bude totiž i v následujících hodinách foukat jen mírný vítr. Není tak pravděpodobné, že by se mrak brzy rozptýlil. "Předpokládáme, že v úterý a ve středu bude mrak ještě koncentrovanější, což představuje větší nebezpečí pro letecké společnosti. Zároveň by ale mrak měl být co do šířky užší a omezovat tak menší oblast," uvedla americká meteorologická stanice AccuWeather a podobnou prognózu potvrdili i čeští meteorologové.

Naději na obrat vzbuzuje atlantická bouře, která by měla udeřit ve čtvrtek. Silný vítr by mohl sopečný mrak rozehnat.

K tématu:

Aerolinky: Létat můžeme už nyní
Finanční ztráty aerolinek se už nyní pohybují ve stovkách milionů dolarů a letecké společnosti tak tlačí na to, aby byl letecký provoz alespoň částečně obnoven, pokud možno hned.

O víkendu provedlo testovací lety několik leteckých společností v Nizozemsku, Německu, Belgii, Francii a Itálii. Tvrdí, že letadla bez poruch a problémů zvládla zkušební lety.

Nepřehlédněte

Škody v letectví kvůli sopce podle odborníků překročí následky po 11. září 2001. Více čtěte ZDE.

Například nizozemská KLM během nedělního testování vyslala na zpáteční let z Düsseldorfu do Amsterodamu sedm letadel bez pasažérů v běžné letové výšce nad deset kilometrů. Na základě dosažených výsledků z obou dnů žádá o zrušení zákazu obchodních letů.

Podle Tomáše Mejstříka z Českého hydrometeorologického ústavu je nyní nejvyšší koncentrace částic nad střední Evropou ve výšce asi kolem pěti kilometrů.

Anketa

Měla by letadla začít létat?

Ano. Sopečný mrak je jen nafouklá bublina. 894
Ano, ale jen pokud dopadnou další testy úspěšně. 940
Ne. Pokud existuje riziko, tak nesmí vzlétnout žádné letadlo. 4328
Nevím. 450

"Doufáme, že dostaneme povolení (k letům) co nejdříve, abychom mohli dopravit naše cestující do cílových destinací," uvedl šéf KLM Peter Hartman. "Vzhledem k současnému počasí, kdy je nebe bez mraků, není podle našeho názoru důvod, aby se lety nepovolily," řekl viceprezident nizozemské asociace pilotů Steven Verhagen.

Nezávislé testy provedla v sobotu i německá Lufthansa, která uskutečnila lety deseti strojů z Mnichova do Frankfurtu nad Mohanem, převážně v letové hladině 3000 metrů. "Všechny letouny byly po příletu do Frankfurtu prohlédnuty, ale na oknech kokpitu, trupu ani na motorech se nenašla žádná poškození," uvedl mluvčí Lufthansy.

Některá německá letiště byla v neděli odpoledne dočasně otevřena. Šlo o mezinárodní letiště ve Frankfurtu pro lety severním směrem nebo letiště v Berlíně pro lety na východ. Letiště využila díry v sopečném mraku.

"Udivuje nás, že výsledky testovacích letů nemají žádný vliv na rozhodnutí úřadů pro leteckou bezpečnost," konstatoval šéf německé letecké společnosti Air Berlin Joachim Hunold, který kritizoval současnou praxi, kdy o zákazu létání rozhodují odborníci "jen na základě počítačové simulace v Londýně".

Opatrní meteorologové
Meteorologové jsou ale jiného názoru. Situaci nad Evropou považují nadále za nestabilní a proměnlivou vzhledem k měnící se síle a směru větrů. "To, že zrovna našli čisté místo, neznamená, že (popel) ve vzduchu není," prohlásil mluvčí britského meteorologického úřadu.

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer navíc prohlásil, že podle nedělních měření nedaleko Mnichova ve vzduchu sopečný popel byl. Uzavření vzdušného prostoru obhajoval. "Udělat cokoli jiného by bylo nezodpovědné," řekl s tím, že hlavní prioritou pro něj je bezpečnost cestujících.

Ve čtvrtek vyslali Finové do vzduchu několik vojenských stíhaček. A vulkanický prach při tání způsobeném vysokou teplotou zablokoval na stíhačce typu F-18 Hornet systém sání vzduchu. Letoun ale nakonec v pořádku přistál. Více čtěte ZDE.

Autoři: ,