BRNO Nejdříve příští týden bude jasné, zda a případně kdy bude moci znovu vyjet parní tramvaj Caroline z roku 1889. V neděli do její soupravy zezadu narazila moderní tramvaj. Jisté je jedno: oba historické vlečné vozy z konce 19. století bez rozsáhlé opravy nevyjedou.
Zvenčí to vypadá, že jsou na nich jen pomačkané plechy, náraz ale pokřivil celou konstrukci obou vlečných vozů. Spřáhla, která je spojují, jsou pokroucená, některé kovové části pukly. „Pokud jde o samotnou Caroline, experti z firmy věnující se parním lokomotivám mohou přijet až příští týden,“ potvrdil Miloš Tlaskal z Technického muzea.
Náraz tramvaje posunul celou soupravu včetně zabržděné parní lokomotivy asi o půl metru. „Navenek Caroline vypadá v pořádku a moc bychom si to přáli, ale nejhorší škody nemusejí být vidět,“ podotkl Tlaskal. Musejí posoudit, zda není poškozený kotel a rozvody, ale i další části.
Primátor Roman Onderka, který se o havárii včera dozvěděl od LN, považuje za nezbytnou opravu. „Je to jeden ze symbolů městské dopravy, město se samozřejmě do obnovy zapojí,“ řekl.
Dopravní podnik zatím připouští, že vina je pravděpodobně na něm, přesněji v souvislosti s tramvají, která narazila zepředu. Hodlá využít své „povinné ručení“, pomoci by měla i pojistka Technického muzea. Ani to ale nemusí na úhradu škod stačit. První odhady mluvily o třech stech tisících korunách, náklady však mohou být výrazně vyšší. Navíc pokud již začne taková rekonstrukce, měla by zahrnout celá vozidla.
Caroline je jedinečná stále funkční lokomotiva, kterou obdivují tisíce lidí. Osobní vagon, který vezla, pochází z roku 1890 a nákladní z roku 1897. Nehoda se stala v přehledném místě u smyčky tramvají v areálu pisárecké vozovny, úřady ji stále řeší.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno