Kontroloři se zaměřili na to, jakým způsobem resort obrany hospodařil v letech 2009 až 2014 s penězi na stravování, úklid a chod ubytoven a ostrahu muničních skladů. Ministerstvo za zmíněné služby zaplatilo 5,3 miliardy korun, ze kterých kontroloři prověřili 4,7 miliardy.
Ministerstvo obrany chybně vykázalo téměř 20 miliard, zjistil NKÚ |
„Kontroloři zjistili, že projektové řízení nákupu těchto služeb nefungovalo, což v kombinaci s častými organizačními změnami vedlo mimo jiné k četným chybám při zadávání veřejných zakázek nebo k uzavírání nevýhodných smluv,“ uvádí zpráva NKÚ.
Největší výhrady mají kontroloři k zakázkám, které se týkaly ostrahy muničních skladů. Ministerstvo obrany je podle NKÚ zadávalo účelově pouze jedinému dodavateli, a to v neveřejném řízení. Ministerstvo se navíc zavázalo, že technologie pro ostrahu od dodavatele postupně odkoupí na splátky, přestože to zákon zakazuje. „V součtu ministerstvo v souvislosti s technickou ostrahou porušilo rozpočtovou kázeň ve výši 2,1 miliardy korun,“ uvádí NKÚ.
Ministerstvo obrany ke zjištění NKÚ uvedlo, že kritizovanou zakázku nechalo loni prověřit vedení resortu. V současnosti už jsou podle mluvčího ministerstva Petra Medka muniční sklady střeženy na základě výsledků nového výběrového řízení.
Výhrady mají kontroloři i k zakázce ministerstva na nákup stravy. Uzavřená smlouva stanovila počet porcí jídla, které měly vojenské útvary odebírat. Zároveň obsahovala klauzuli, že v případě odběru menšího množství cena jedné porce vzroste. Podmínky byly podle NKÚ tak nevýhodné, že v některých případech ministerstvo za porci zaplatilo až sedminásobek ceny. Podle Medka šlo o mimořádnou situaci způsobenou požárem kuchyňského bloku posádky ve Staré Boleslavi. „Počet stravních dávek kvůli tomu klesl z původních 500 na 50 a to se promítlo do ceny za jednu porci,“ uvedl Medek. Po třech měsících se podle něj cena vrátila na původní výši.
Chyby našli kontroloři i u všech prověřovaných zakázek příspěvkové organizace Armádní Servisní. Tato organizace, která se stará o zabezpečení a provoz armádních ubytoven, nezařadila podle NKÚ do hodnocení veřejné soutěže jednu ze čtyř doručených nabídek. Jindy zase platila dodavateli nad rámec smlouvy, aniž prokázala, na co byly peníze skutečně použity.