23. listopadu 2017 10:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Elektronická „depka“ s Načevou

Monika Načeva | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Monika Načeva | foto: Kristina Košíková

Deváté album zpěvačky Moniky Načevy, Průvan v hlavě, je zase jiné než to předešlé. A přitom zase působí v kontextu její tvorby zcela logicky. V jejím případě totiž skoro vůbec nezáleží na prostředcích jako spíš na výrazu, atmosféře. A jistě i na spolupracovnících.

Snad s výjimkou rockového písničkářského debutu najdeme jisté styčné body mezi novinkou a skoro všemi předešlými deskami Načevy – a stejně tolik rozdílů. Zůstaneme-li u povrchního dojmu, tedy u skoro až okázalé potemnělosti (jež začíná už na obalu alba vycházejícího chvályhodně na vinylovém elpíčku, na němž je použita malba Josefa Bolfa), má nejblíže ke druhému a třetímu zpěvaččinu albu Nebe je rudý (1996) a Mimoid (1998).

Na nich poprvé Načeva spolupracovala s elektronickými hudebníky. V té době doznívala hlavní vlna popularity trip hopu a jeho prvky byly na těchto nosičích invenčně využity. A triphopový otisk je, byť v mnohem komornější podobě, nepřeslechnutelný i na Průvanu v hlavě.

Stopa v minulosti

Pro přijetí a pochopení nového alba je ale potřeba zajít spíše do mladší minulosti. Nemá moc společného s předchozí, loňskou deskou Na svahu, na níž si s Michalem Pavlíčkem a smyčcovým Pavel Bořkovec Quartetem pro radost a ke kulatým narozeninám Monika Načeva znovu nazpívala svoje oblíbené písničky ze starších desek.

Zásadnější stopu najdeme v roce 2013 u alba Milostný slabiky. Může to působit jako paradox, tehdy šlo o společné album s kytaristou Justinem Lavashem, zatímco Průvan v hlavě je plně elektronický. Ale doba je (naštěstí) taková, že rozdíly ve zdrojích zvuku se stírají a důležitý je celkový výsledek, ne rychlost prstů nebo kvalita počítačových programů.

Na Milostných slabikách se vlastně proplétaly tři linie: zpěv, kytara a texty Sylvy Fischerové, kterou v té době Monika Načeva pro sebe objevila a byla její zurčící lyrikou okouzlena. Právě stavba básní, které se nenechávaly svázat pravidelností písňových textů (žádné rýmy, téměř žádné refrény, rytmus spíše vnitřní a velmi nepravidelný), předurčila tvůrčí metodu Lavashe a Načevy. Tedy opuštění písňové konstrukce ve prospěch jakéhosi volného toku tónů a slov. Mimořádně působivého, dlužno dodat.

A tím se dostáváme k Průvanu v hlavě. Na něm se totiž, opět za použití básní Sylvy Fischerové (jen s jednou výjimkou – Teroru někdejšího zpěvaččina „dodavatele“ Jáchyma Topola), pracuje v podstatě úplně stejně. Až na to, že onen hudební základ nepochází z šesti strun kytary, nýbrž zdrojů elektronických zvuků plus scratchovaných gramofonů.

Tuto složku mají na starosti DJ Five, se kterým Načeva spolupracuje průběžně už léta (s ním a s Michalem Pavlíčkem natočila v roce 2007 album Mami), a slovenský elektronický tvůrce, říkající si Tentato. Právě on, jak zjistíme, poslechneme-li si jeho sólové nahrávky, dodal jednak specifický zvuk lámaných beatů, působících často jako zasmyčkované reálné zvuky, jednak syntezátorové tóny, které jsou většinou jedinými zvuky, jež za hudební uzná i největší konzervativec.

Bez zpěvu

Lze-li něčeho na tomto albu litovat, pak toho, že Monika Načeva téměř zcela rezignovala na zpěv. Ten se objevuje jen občas v pár verších některých skladeb, a i tehdy se jedná spíš o jakési „notování“. Hlasový projev se soustřeďuje většinou na deklamaci, která však má díky charakteru hlasu Moniky Načevy velkou magii. Méně silná v kramflecích je v pokusech o rap, kde jí prostě chybí to, čemu rapeři nepřeložitelně říkají „flow“. Naštěstí síla slov, která i tímto způsobem pronáší, jako je třeba apokalyptický obraz V podsvětním městě, bohatě všechny nedostatky vynahradí.

Mezi vší temnou lyrikou Sylvy Fischerové (potažmo Moniky Načevy, jež patrně vnímá svět podobně) je jen pár prosvětlujících okamžiků – ve větší míře vlastně jen milostná báseň Když tě obejmu. I tak ale stojí za to se té necelé „hodině depky“ v klidu pověnovat.