Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nákup zájezdu - na co si dát pozor?

Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

UKONČENO

Prodeje first minute zájezdů se letos rozjely naplno. Češi si stále raději zařizují dovolenou v předstihu, aby čerpali slevy a výhody za předčasný nákup. Na co si dát pozor při nákupu zájezdu? Které destinace jsou nyní cenově výhodné? Hrozí v Egyptu nějaké nebezpečí? Může dovolenkář v Řecku pocítit tamější dluhovou krizi? Ptali jste se Jana Papeže, místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR.

položených otázek: 23 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (28.2.2012 12:33) Anonym
Dobrý den, nebaví mě válet se na pláži, nedal byste mi tip na nějakou zajímavou dovolenou? Nemusí to být vyloženě adrenalin, ale například nějaká zajímavá turistika. Děkuji
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:41)
V doletu pár hodin jsou destinace, o kterých sice víme, ale nemáme vůbec povědomí o tom, že mohou být zajímavé - Skotsko, Irsko, delta Dunaje v Rumunsku, Albánie. pokud jste ochoten letět pak určitě Kostarika, Barma, Kambodža, Tanzánie, Namibie, Jihoafrická republika....
OTÁZKA (28.2.2012 12:34) Petr V.
Dobrý den, lze zájezd reklamovat? Pokud CK nesplnila všechny podmínky uvedené ve smlouvě. A na koho se můžu obrátit?
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:43)
Na reklamaci má právo každý spotřebitel. Jak reklamaci podat se dozvíte v reklamačním řádu. Samozřejmě, že musí být reklamace podpořena argumenty ne pouze dojmy. A vše je nezbytné porovnávat s cestovní smlouvou, která je záznamem o tom, co jste si s CK dohodli. pokud nejste s odpovědí na reklamaci spokojeni, můžete se obrátit na ČOI a Živnostenský úřad, popř. na soud.
OTÁZKA (28.2.2012 12:41) Ivan
Dobrý den, poslední dobou se vyrojily např. pětidenní zájezdy do Alp. Když se však podíváte podrobněji, zjistíte, že dva dny strávíte na cestě. V hotelu pouze 3 noci. Dá se vůbec těmto zájezdům říkat pětidenní? A můžeme dostat slevu, pokud do hotelu dorazíme po půlnoci? Co si mohou majitelé hotelů započítat jako noc?
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:47)
Jak jsem napsal výše : je třeba se ptát. Pak vám bude jedno, že se něco jmenuje pětidenní, protože budete dopředu vědět (ještě než si zájezd koupíte !), že zájezd obsahuje 3 noclehy a to je poctivé. Pokud zájezd začíná nástupem do autobusu a doprava je v ceně a končí-li zájezd po vystoupení z autobusu a to vše trvá pět dnů, pak je to opravdu pětidenní zájezd. Slevu za to, že přijedete do hotelu o půlnoci nemůžete (celkem logicky) očekávat. Ani hotel, ani cestovní kancelář nemá možnost pronajmout váš pokoj na odpoledne někomu jinému a pokud chcete, aby byl váš pokoj po příjezdu pro vás připraven musíte uhradit celou noc.
OTÁZKA (28.2.2012 14:15) Marcela
Dobrý den, pane Papeži. Jak tedy vybrat zájezd, abychom nenaletěli? Na co si dávat pozor při výběru CK? A mám si například zkontrolovat, jestli má pojištění proti úpadku? Kde se to dá zjistit? Díky, M.
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:48)
Jukněte na můj blog : Desatero jak vybírat cestovní kancelář http://janpapez.blog.idnes.cz/c/177392/Desatero-jak-si-vybirat-cestovni-kancelar.html
OTÁZKA (28.2.2012 14:15) Ladislav
Jak je mozne, ze stejne zajezdy (destinace, hotel, penze) jsou u nemeckych CK typicky o 10-15% levnejsi nez u nas?
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:52)
Tohle je jeden z mýtů kolujících o cestovním ruchu. Vzniká často tak, že se srovnávají hrušky a jablka. Katalogová cena českých ck s last momentem německé ck. Často je to úplně obráceně, ale o tom se už nemluví a nepíše. Někdy je to dáno např. tím, že česká cestovní kancelář má ve svém zájezdu navíc let z Prahy do Frankfurtu apod. Někdy je jiná cena dána možností nákupu pokojů ve velkém. Ale obecně je to opravdu především srovnáváním cen německých last minute nabídek s katalogovou cenou českých ck.
OTÁZKA (28.2.2012 14:18) Eva
Dobrý den, v čem je největší problém při výběru/nákupu zájezdu. Osobně dávám přednost cestování na vlastní pěst. Ale uvažovali jsme s přítelem, že bychom vyzkoušeli nějaký last-minute. Doporučil byste tento typ zájezdu?
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:55)
Já osobně nerozděluji zájezdy na zájezdy a last momenty a ani naše zákony takto nabídku nerozdělují. Pro mne musí i nabídka last momentu splňovat všechna kriteria jako každý jiný zájezd a cestovní kancelář má stejné povinnosti. Včetně povinnosti řádně informovat o ubytovací kapacitě atd. Největší problém vidím v tom, že se zákazníci spokojí s polovičními informacemi, protože jim jde především o cenu a pak se dožadují něčeho o čem sice snili, ale neměli to ani ve smlouvě. Chtít všechny důležité informace a všechno mít ve smlouvě, to je základ.
OTÁZKA (28.2.2012 14:19) O. K.
Který typ zájezdů je výhodnější - last minute nebo first minute? A proč? Díky, O.
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:55)
First moment je bezesporu lepší - máte svobodu výběru.
OTÁZKA (28.2.2012 14:30) poškozeny
Dobrý den, kdo mi vrátí peníze, popř. nahradí škodu, když CK zájezd zruší z důvodů nepředvídatelné situace, třeba výbuchu sopky? Díky
ODPOVĚĎ (28.2.2012 14:57)
Vyšší moc je vyšší moc. To je situace, kterou nikdo nemohl předvídat a nemohl ji zabránit a tady platí, že to je téměř jediná situace, kdy spotřebitel nemůže očekávat nahrazení škody.