Čím filmy Nového Hollywoodu oslovovaly, přitahovaly a často i šokovaly publikum? "Nová tehdy byla syrovost příběhů, které nebyly romantické, a také nahota na plátně. Mnohdy se nelíbila, zvláště mé matce," přiznala bývalá modelka, kterou pro film objevil právě režisér a její pozdější partner Peter Bogdanovich černobílým dramatem Poslední filmové představení z roku 1971.
Královna krásy z rodného Tennessee a držitelka tří Zlatých glóbů se více jak třicet let zpátky ke kořenům a příčinám úspěchu hollywoodské renesance nevracela sama. Na speciálním panelu uspořádaném právě k osmi snímkům uváděným v sekci Nový Hollywood, mezi něž patří i Bogdanovichův druhý celovečerní film, se sešla s hercem Budem Cortem, bývalým hollywoodským producentem Peterem Bartem, který šéfuje prestižnímu filmovému časopisu Variety a ve Varech předsedá porotě, a režisérem Monte Hellmanem. Hellman doprovodil do Varů svůj snímek Dvouproudá asfaltka.
Harold a Maude rozplakal Velký sál
Podle Buda Corta, který počátkem 70. let exceloval v černé komedii režiséra Hala Ashbyho Harold a Maude, jenž v pondělí rozplakala polovinu Velkého sálu hotelu Thermal a vynesla Cortovi ovace ve stoje, je rozdíl mezi tehdejšími filmy a dnešní hollywoodskou produkcí v tom, že ty dnešní filmy nemají žádnou duši.
"Ty filmy, v nichž jsme tehdy hráli, byly provokativní a politické. Při jejich natáčení jsme měli pocit, že jsme součástí undergroundu. Doufali jsme, že se nám jimi podaří změnit společnost," řekl Cort, který za roli introverta Harolda posedlého pohřby získal nominaci na Zlatý glóbus. Naopak dnešní hollywoodská produkce, ať je jakkoliv komerčně úspěšná, neprovokuje.
"Snažili jsme se natáčet filmy osobní, příběhy, na kterých nám záleželo. Nikdo nám nepřikazoval, abychom natáčeli něco, co se podobá něčemu jinému," vysvětlil Monte Hellman, v čem podle něj spočívá přitažlivost Nového Hollywoodu. Nový Hollywood je výjimečný a neopakovatelný, shodli se všichi. I přes výhrady k Hollywoodu dnes, ale Hellman současnou produkci amerického filmového průmyslu bránil. "Nenávidím hloupé filmy, které vyrábí Hollywood, ale chci říct něco na jeho obranu. Špatné filmy nevznikají jen v Hollywoodu, ale natáčejí se všude, v Itálii, Francii i Japonsku."
Fešák Bruce Willis a úžasný Scorsese
I Shepherdová, která stihla pochválit svého bývalého hereckého partnera ze slavného televizního seriálu Měsíční svit Bruce Willise za jeho výkon ve Smrtonosné pasti, současný Hollywood bránila.
"Nesouhlasím s tím, že se Hollywood tolik zhoršil a že jsou filmy banální. Minulý rok vzniklo několik velmi zajímavých snímků jako třeba Babel nebo Queen." A že by si Hollywood pohoršil? "Vždyť mají takové tržby a současné hvězdy vydělají obrovské peníze. Klidně bych si zahrála ve velkých přihlouplých spektáklech, ve Spidermanovi nebo namluvila oslíka ve Shrekovi, kdyby mi za to dobře zaplatili," dodala žertem.
O čem rozhodně nežertovala byla její případná další spolupráce s režisérem Martinem Scorsesem, který ji v roce 1976 obsadil do role spořádáné a snově nedostupné Betsy v potemnělém psychotickém dramatu Taxikář. "Spolupráce s Martinem Scorsesem byla úžasná. Doufám, že s ním budu ještě někdy znovu pracovat," svěřila se herečka, které Nový Hollywood zásadně změnil i její osobní život, když se během natáčení Posledního filmového představení zamilovala do Petera Bogdanoviche. Bogdanovich, s nímž žila sedm let, se pro ni podle jejích slov stal osobním guru a mentorem.
Sekce Nový Hollywood nabídla velmi reprezentativní a zajímavý průřez tím nejzásadnějším z americké kinematografie 70. let. Vedle Bogdanovichova Posledního filmového představení, Ashbyho Harold a Maude a Hellmanovy Dvouproudé asfaltky vynesla znovu do popředí Rozhovor Francise Forda Coppoly, Sugarlandský express Stevena Spielberga, Americké graffiti George Lucase, Badlands Terrence Malicka a Špinavé ulice Martina Scorseseho.