Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Naše planeta dokáže přebarvit asteroidy

Česko

Planetky umí s naší planetou pořádně zamávat. Studie zveřejněná tento týden v časopise Nature ale naznačuje, že tomu může být i naopak. Průlety kolem Země nezůstávají pro planetky bez následků. Richard Binzel s kolegy z Technologického institutu v Massachusetts rozluštil záhadu, která astronomy trápila už léta: proč některé asteroidy mění barvu.

Povrch kosmických poutníků mívá obvykle tmavě červený odstín, což mají na svědomí částice kosmického záření, které neustále narážejí na jejich povrch. Přesto jsou některé planetky výrazně světlejší a svou barvou se podobají vnitřku meteoritů.

Binzelův tým spočítal dráhu 95 vybraných asteroidů. Dvacet z nich bylo světlých - a zároveň v minulosti všechny prolétly relativně blízko kolem Země. Podle vědců mohou za změnu barvy slapové jevy, které se začnou projevovat, když se planetka přiblíží k Zemi na méně než sto tisíc kilometrů. Rozdíly v síle zemské přitažlivosti v různých částech tělesa pak způsobí „planetkotřesení“, při němž se z povrchu tělesa setřesou nahromaděné vrstvy tmavého prachu.

Binzel se těší, že za necelá dvě desetiletí bude moci výpočty ověřit na vlastní oči. V roce 2029 se k Zemi přiblíží planetka Apophis na pouhých 40 tisíc kilometrů. To by mělo bohatě stačit k tomu, aby se rozechvěla a odhalila před zraky astronomů svoji pravou, světlou tvář.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat