Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Návrhářka přestala šít večerní šaty, prorazila se sportovním oblečením

Design

  7:37
Ještě před šesti lety měla Eva Plzáková desítky věrných zákaznic, které do jejího butiku v Široké ulici v centru Prahy přicházely pro večerní toalety. Během dvaceti let, kdy se módní tvorbě věnovala profesionálně, jich navrhla nespočet. I když v sousedství salonu mezitím začaly růst butiky světoznámých luxusních značek jako houby po dešti, její zákaznice se rády vracely. Jedna náhoda však způsobila, že se Eva rozhodla tuto kariéru ukončit, a následný sled událostí tak nějak přirozeně přinesl přesměrování módní značky Siluet do sportovního světa, ve kterém se reinkarnovala v Siluet Yoga Wear.

Zatímco celosvětově je oblečení Siluet Yoga Wear nejžádanější ve velikosti S, v Česku je největší zájem o velikosti M a L. foto: Adam KřenaMAFRA

„Baví mě, že si můžu vzít notebook a začít pracovat kdekoliv, klidně na pařezu v lese,“ říká Eva Plzáková, která se sportovním oblečením své značky Siluet Yoga Wear prorazila ve 35 zemích světa.

Nic. Nebudu dělat nic!

„Když jsem ještě měla kamenné obchody, nikdy jsem nepřemýšlela o tom, jak dlouho to chci dělat. Prostě jsem si vždycky prodloužila nájemní smlouvu a jela dál. Když se na to dnes dívám zpětně, nebyla jsem vždycky spokojená. Ale byla jsem pilná, a jelikož vydělávat se musí – nebudeme si dělat iluze o nájmech v centru Prahy –, jela jsem jako stroj,“ vypráví mi vitální blondýnka, v jejímž bývalém butiku dnes sídlí italská La Perla. „V jednu chvíli jsem kromě obchodu v Široké ulici měla další dva butiky, krejčovskou dílnu a skladové prostory. Zato jsem neměla dovolenou, a jak má klientela stárla a tloustla, musela jsem začít dělat stále více kompromisů, které mě tak úplně netěšily.“

Jedna z nabídek na přenechání butiku, které Eva dlouhou dobu striktně odmítala, jí otevřela oči. „Vzala jsem si týden na rozmyšlenou a už první noc nemohla spát. Tolik jsem se těšila na chvíli, až skončím a budu mít konečně čas dělat všechno to, co chci. Vlastně jsem si říkala, že dokud mě to nezačne nudit, nebudu dělat nic,“ vypráví s úsměvem.

Nicnedělání však podnikavé ženě dlouho nevydrželo. Její návštěvy lekcí Bikram jógy, které dříve považovala spíše za únik před stresem, začaly hrát stále důležitější roli. Už jí nestačilo jen cvičit, chtěla zajít dál: „Každý, kdo se chce stát lektorem Bikram jógy, musí absolvovat kurz přímo u Bikrama. Mě lákalo zkusit, jestli to zvládnu. O náročnosti těch kurzů totiž kolují doslova legendy a mnoho lidí je přirovnává k tvrdé vojně. Byla to výzva,“ vypráví Eva, pro kterou byl tříměsíční pobyt mimo domov zcela novou zkušeností. „Těsně po revoluci, když byla možnost vyrazit za hranice, jsem měla malého syna, rodinu, takže to nešlo. Proto jsem se rozhodla, že si to vynahradím a ten kurz absolvuji. Nešlo jen o výlet na druhý konec světa, jela jsem tam s cílem, že si domů přivezu certifikát lektora Bikram jógy. Bylo to takové mé alibi pro to, že na tři měsíce opustím rodinu.“

Oblečení značky Siluet Yoga Wear nemusí být nutně určeno jen ke cvičení Bikram jógy, v oblibě ho mají například na kurzech pole dance.

Vojín Plzáková

Netrvalo dlouho a Eva, která ještě před pár měsíci vedla módní značku, se spolu s více než čtyřmi sty dalšími adepty z celého světa ocitla na letišti v Los Angeles, poblíž nějž se nachází školicí centrum lektorů Bikram jógy. „Kurz trvá devět týdnů, každý den máte dvě cvičební lekce, přičemž každá trvá devadesát minut. To se zpočátku zdá jako to nejtěžší, ale člověk brzy zjistí, že právě to cvičení je ten nejmenší problém. Je to totiž to jediné, co je přesně dané. Jinak žijete v totální nejistotě, stejně jako na vojně. Nikdy nevíte, kolik vás čeká volna, jestli se máte připravit na přednášku, nebo rovnou na test. To vše navíc nekončilo v sedm večer, po večeři přišly další přednášky nebo zkoušení z toho, jak umíme učit. Povinný program končívá nad ránem. Člověk musí dost často potlačit svoje ego, je to taková škola života. Zní to nesmírně buzeračně, ale doporučovala bych to zažít každému. Vedle mě tam bylo hodně mladých lidí, kteří to špatně snášeli a brečeli po mamince. Pro mě to byl luxus, protože jsem po pětadvaceti letech měla poprvé na starost jen sama sebe,“ vypráví Eva.

Po absolvování kurzu se vracela domů se splněným cílem v podobě certifikátu a kufrem plným nového cvičebního oblečení: „Po dvou měsících, kdy jsem si ty své úbory každý den prala v malém umyvadélku, jsem se těšila, jak je s gustem vyhodím a pořídím si všechno nové. To jsem samozřejmě udělala, ale to nadšení, které jsem cítila po nákupu, ze mě po návratu postupně vyprchávalo. Tu mě škrábaly kalhotky, tu mi odstával top. Uvědomila jsem si, že sportovní oblečení často vůbec nebere v potaz ženská prsa, vše je jen ploché, kalhotky jsou třeba jen v jedné univerzální velikosti. A tak mě napadlo, že sáhnu do zásob látek, které mi zbyly ještě z dob salonu, a navrhnu si pár vlastních věcí. Když jsem si je ve studiu oblékla, kolegyním se hodně líbily a začaly se mi množit objednávky. Tak jsem postupně dělala další a další věci, které jsem zkusila vystavit na Etsy, což je taková americká obdoba e-shopu Fler. Jsou na něm miliony podobných věcí, které lidé podomácku i profesionálně vyrábějí, takže má očekávání nebyla nijak zvláštní.“

Z Čech až na konec světa

Jenže Eva začala brzy přijímat objednávky nejen z Ameriky, ale i z dalších zemí. „Devadesát procent zboží jde do Ameriky. Jinak jsou naše věci v prodeji ve 35 zemích světa, třeba v Řecku, Kanadě, v Británii, ale odběratele máme i v Austrálii, na Novém Zélandu nebo třeba v Dubaji. Tammá naše oblečení velký úspěch v pole dance studiích,“ říká Eva Plzáková.

Nedá mi to a musím se zeptat, z jakého nejoriginálnějšího místa přišla Evě objednávka. „Občas se stane, že vidím směrovací číslo a říkám si, kde to jen může být. Pak zjistím, že je to Aljaška nebo třeba tichomořská vojenská základna. To jsou věci, které mě opravdu baví,“ vypráví s úsměvem návrhářka, jejíž oblečení před pár týdny téměř ovládlo pódium světového jóga sport šampionátu v italském Pordenone. „Dáváme lidem perfektní produkt, ale i servis. Nic není nemožné a zákazníci to velmi oceňují a váží si toho,“ dodává Eva. „Posíláme zboží celosvětově, pokud klient spěchá, využíváme DHL s dodáním do dvou pracovních dnů, dlouhodobě ale využíváme Českou poštu.“

Aby Eva stihla uspokojit vysokou poptávku, musela oprášit staré kontakty a domluvila se s externí dílnou, která pro ni oblečení vyrábí. „Dříve pro mě dělali nejrůznější precizní detaily a pracovali s drahými látkami, takže když jsem za nimi přišla s naprosto odlišnými materiály a pracovními postupy, musela jsem je trochu přemlouvat. Teď už často odmítají jiné zakázky a šijí převážně pro nás. Vyrábíme v malých sériích a minimálně čtyřikrát ročně přicházíme s novou kolekcí. Tisíce spokojených klientů hovoří za vše,“ říká podnikatelka, která vedle e-shopu prodává své oblečení prostřednictvím dvou pražských Bikram Yoga studií, kde také působí jako lektorka.

Kolekce Siluet nabízí klasickou škálu velikostí, a jak Eva odkrývá, je zajímavé, že celosvětově se v průměru prodá nejvíce velikostí S, kdežto v Česku je největší zájem o M a L. „Jsme samozřejmě schopni udělat cokoliv na míru a děláme to za stejnou cenu jako klasickou velikostní nabídku. Nedávno mi třeba psala jedna Američanka, která chtěla udělat komplet s maskáčovým potiskem, ale její velikost prý nemáme v nabídce. Když mi poslala míry, skoro nám nestačil metr, ale vyrobili jsme jí ho a musím říci, že šťastnějšího a spokojenějšího člověka jsem neviděla. Američani jsou vůbec odvážnější, co se oblékání týče. Náš světový bestseller je podprsenka bez ramínek a šortky v modro-oranžové kombinaci. Těch najdete v Česku nějakých pár desítek, ale ve světě jsou jich tisíce,“ vypráví. Po pěti letech fungování značky se začíná ukazovat i další věc. Oblečení Siluet Yoga Wear nemusí být nutně určeno jen ke cvičení Bikram jógy. Oblíbily si ho i běžkyně, tanečnice pole dance, ale lidé ho nosí třeba i do fitka, na tenis nebo ho využívají jako plavky.

Daleko do budoucna Eva neplánuje. Jak říká, jejím cílem je už samotná cesta, ten proces, který ji baví, to kreativní cosi, co její značku odlišuje od jiné sportovní konfekce. „Naše oblečení má příběh, kolekce jsou tematické a propojené. Ráda do kolekcí zapojuji i nesportovní materiály, jako jsou elastické krajky a tyly. Momentálně rozšiřujeme sortiment o řadu volnočasového oblečení a chystá se i zajímavé propojení s uměleckým světem. Víc už ale neprozradím, nechci to zakřiknout,“ říká Eva.

Autor: