Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Bez moderní železnice nebudou funkční silnice

Názory

  20:00
Ad LN 4. 8.: Semafory zakrývají stromy

Jako dlouholetý uživatel železnice musím jen potvrdit stesky strojvůdců na zarostlé okolí železničních tratí ohrožující bezpečnost provozu. Je to však jen jeden z projevů celkového zanedbávání nejen údržby, ale především modernizace železnice. Jistě, budují se koridory. To je ale  bez radikálnějších investic do modernizování i regionálních tratí asi  stejně užitečné jako nový městský vodovodní přivaděč bez oprav děravé místní  sítě, v níž se většina přivedené vody zase ztratí. A kdybychom  jen zanedbávali údržbu, ony jsou  některé regionální tratě doslova násilně rušeny! Tím myslím,  přes zájem  cestujících o ně, přes zoufalou snahu místních samospráv udržet provoz. Do očí bijícím a v poslední době asi mediálně nejznámějším příkladem je kauza takzvané Kozí dráhy, tratě číslo 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova.


   Přitom se potýkáme s neřešitelnými problémy na přeplněných, čím dál častěji kolabujících silnicích, což se týká i těch nejmodernějších, zcela nově postavených. S hekatombami mrtvých, jejichž množství neklesá, i kdyby se policie ubodovala či upokutovala. Čím dál častěji  na silnicích umírají lidé, kteří by při svém zdravotní stavu, chronické únavě či ve vysokém věku za volant možná ani  nesedli, kdyby měli jinou možnost kvalitní dopravy. Umírají a s sebou do nebytí berou další, kteří netuší, že je v nejbližším zlomku sekundy  smete protijedoucí auto, jehož řidiče právě postihl mikrospánek nebo dokonce infarkt. Bojujeme se záplavou tisíců a tisíců kamionů, handrkujeme se s jejich majiteli, jestli uvolní silnice aspoň na hodinku, dvě týdně, aby neohrožovaly životy nezkušených svátečních řidičů a jejich rodin. Do údržby stávající silniční sítě a do další výstavby jdou těžké miliardy. Ale že by to největší bolesti silniční dopravy řešilo, to vidět není.

   A myslím, že ani nebude. I  kdyby se tam těch peněz nasypalo ještě více. Železnice a silnice jsou jako dvě nohy člověka. Je-li jedna z nich na tom zvláště špatně, je nesmysl léčit tu zdravější. Jinak řečeno, pokud se do železnice nebude investovat aspoň tak jako do silnic, bude česká doprava stále pokulhávat. A tu a tam si  pořádně nabije nos. Krev ale poteče z těch našich.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Mohlo by vás zajímat