Zatímco na polské straně už dávno hotová dálnice skončila na hranici uprostřed luk, na české straně se nic nedělo. Jen polský ministr infastruktury před časem vzkázal: „Čekáme na české bratry. My jsme svoji práci vykonali.“
Když už se konečně ke stavbě schylovalo, české firmy napadly rozhodnutí o přidělení obří zakázky na dodavatele stavby polské firmě Budimex. A vše se opět protáhlo. Na loukách, kde měl vést český úsek dálnice, se mohly dál prohánět traktory.
Absurdní pohled na opuštěný konec polské autostrády, trčící uprostřed luk, vyvolával vtipné asociace a glosy kolemjedoucích. Poláci, na něž máme tendenci shlížet trochu z patra, to už před časem pojali s humorem. Otevřeli svoji dálnici s krasojízdou maluchů, Fiatů 126p, ve kterých mnozí severní sousedé i Češi trávili nejednu dovolenou v socialistických zemích.
Přesvědčování přesvědčených
Zatímco na polské straně se makalo i v noci, v Čechách se dohadovalo, kdy se začne a vlastně s kým. Stavěly se jen plány, sliby a naděje. Zejména v Trutnově, okolo něhož má vést jeden z nejnáročnějších úseků s mosty a tunely, se před volbami děly velké věci. Město tradičně obklopily billboardy s nápisy „Urychlím výstavbu dálnice“, rozdávaly se samolepky s nápisem D11 a škrabky na auta. Přes dvacet let a stále nic.
Velká hlava, větší snad než ta Leninova, která kdysi stála na náměstí v Žilině, nás z nároží ujišťovala, že výstavba bude urychlena. Z modrých transparentů v nadživotní velikosti, kde dříve byly hlavy s červeným pozadím, bývalý starosta a dnešní poslanec Adamec pravidelně přesvědčoval snad jen přesvědčené - ač měl jen pramalý a formální vliv. Sliby nezarmoutíš.
Ty přicházely obvykle před volbami a trvaly déle než celá normalizace. Co na tom, že Poláci makali, zatímco u nás se spekulovalo a honily voličské hlasy.
Sláva! Tedy… sice jedna z trutnovských průmyslových zón, kterými je okresní město prošpikované, leží na opačné straně, než kde budou sjezdy, a betonové pilíře mají vyrůst mezi rodinnými domy. Ale co, hlavně že tu dálnici máme – tedy budeme mít. Zbývá jen vyřešit pár drobností. Třeba to, co s auty, která se v jedné okrajové části města, kde se koná i náš známý festival TrutnOFF, přivalí přímo do rodinné zástavby.
Poláci mají hotovo, otevřeli zbytek dálnice k Baltu. Na české straně stavba stojí |
Stavbu slavnostně zahájil ministr dopravy, obklopen stážisty, soukmenovci z místní politiky a Velkou hlavou. Do pohraničí, kde za Trutnovem končí koleje, to snad urychlí cestu k horám, region na periferii přiblíží k vnitrozemí a nás k Baltu. Teď už jen doufejme, že se v šibeničním termínu do počátku roku 2028 dálnice skutečně dostaví a cesta nakonec nepovede jen do dalších volebních kampaní. Abychom místo nové dálniční autostrády zase nekoukali jen na další předvolební billboardy s Velkou hlavou, prázdnými sliby a nenaplněnými hesly.
Autor je zakladatel Open Air Festivalu Trutnov, občanský aktivista a bývalý disident