Evropa už ví, jak zezelená. Plán na radikální snížení skleníkových plynů se dotkne života všech obyvatel EU |
Plán má ale dvě slabiny. Za prvé se navrhovaných opatření budou obávat hlavně chudší Evropané a někteří politici jejich obav využijí. Například nové požadavky na faktické zavedení ekologických daní formou emisních povolenek na paliva používaná k topení či konec výroby aut se spalovacími motory do roku 2035 vyvolávají v lidech strach z toho, že si neudrží svoji současnou životní úroveň.
Jejich obavy a zlost zřejmě nezmenší nabídka pomoci ze speciálního evropského fondu a ani to, že konec spalovacích motorů stejně přijde samovolně ještě dřív. I tak je tu totiž obava ze zdražení bydlení a z toho, že evropská opatření změní auto na luxusní předmět pro bohaté.
Evropský strážce klimatu projede Česko. Hodlá zjišťovat, jak jsme připraveni na ‚zezelenání‘ |
Zároveň klimatický balíček vyvolává obavy i u části průmyslníků. Z toho, že se sníží jejich konkurenceschopnost, protože jejich zahraniční konkurence neponese stejné náklady na omezení skleníkových plynů jako oni. Evropská komise sice navrhuje, aby produkty zahraničních výrobců, kteří nesplňují evropské standardy, byly zatíženy tak zvaným uhlíkovým clem, jenže jeho náběh bude postupný a zpočátku se bude týkat jen pár oborů.
Dopad klimatického balíčku na evropské firmy bude širší. Navíc není jisté, zda má Evropa takovou sílu, aby tímto tlakem opravdu změnila přístup velkých zemí typu Indie k ochraně klimatu. Vliv pouze evropských opatření na zemskou atmosféru bude velmi omezený.
Klimatický balíček musí ještě schválit zástupci členských zemí EU a Evropský parlament. Obavy, které už nyní vzbuzuje, přitom zřejmě povedou k jeho úpravám. Zda výsledek bude pro Evropany a pro zemské klima horší, či lepší než původní návrh, je ale zatím těžko odhadnout.