Pátek 23. října 2020svátek má Teodor, Theodor 9 °C občasný déšť Předplatné LN

Diskuse k článku

KAMBERSKÝ: Spirála smrti. Víceletá gymnázia jsou oheň, pomáhají i pálí

V roce 1990, kdy jsme radostně budovali kapitalismus, jsme mimo jiné zkoušeli obnovit bájné modely první republiky, ale ukázalo se, že slavná řešení nejde snadno přenést do moderního světa. Až příliš často nám tyto pokusy vybuchly do obličeje, jak jsme zažili při obnovování kampeliček. Víceletá gymnázia jsou podobný příběh: sice žádný výbuch, ale dlouhodobý a bolavý problém našeho vzdělávání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Krupka 15.7.2020 8:47

Znížiť ich počet, aby na ZŠ-kách ostali aspoň dvojkári.

P. Han 26.6.2020 17:13

Tak tahle má dokonce jakési vysokoškolské vzdělání... Za první republiky by mohla absolvovat snad jedině tzv. knedlíkárnu. I když možná ani tu ne, její snaha o odsolení buráků je dojemná.

https://www.expres.cz/zpravy/katerina-bartkova-video-instagram-priliv-a-odliv-more-regulace-otec-miroslav-rozhovor-tehotenstvi.A200625_161903_dx-zpravy_lare#utm_source=lidovky&utm_medium=box_hp

H. Požár 26.6.2020 7:54

Gymnázia nejsou nic jiného, než umělé vytváření elit. Poznal jsem to na vlastní kůži - pocházím z vysokoškolské rodiny a pochopitelně jsem nedostal na výběr, jestli to v páté třídě na osmiletku zkusit. A pochopitelně to neklaplo. Ne že bych byl blbý, popravdě jsem byl (i díky domácímu drillu) jeden z nejstudijnějších typů v ročníku, jen jsem z nějakého důvodu neměl mozek na to, abych se úspěšně prohrabal tím naprosto zbytečným a nekonečně otravným vynálezem zvaným SCIO testy, což není nic jiného, než pár cárů papíru plného nepodstatných informací. Na základce sem tam nějaká trojka padla, na čtyřletém gymplu, kam mě následně už vzali na průměr, to byl více méně standard. Díky tomu (mimojiné) jsem pak stavárnu na výšce až na několik slabších chvilek udělal pomalu lusknutím prstem, teď pracuji ve svém oboru a pokud to půjde podle plánu, za pár let budu mít kulaté razítko. A kde je konec podstatné části těch lidí, premiantů, kteří dobře zvládali SCIO testy? Něco podstatného a prospěšného p

J. Zima 26.6.2020 15:21

To zní jako kyselé hrozny. SCIO testy jsou všechno jiné než nepodstatné informace. Podobají se testům IQ a upřednostňují především úsudek a logické uvažování, samozřejmě v rámci daného oboru. Že SCIO premianti opustili školu může mít mnoho příčin, např. že je daný obor nezaujal a při svých schopnostech jim nedělá potíž se rychle přeorientovat na něco jiného nebo že byli prostě líní, ale to nebylo dáno tím, že byli úspěšní v SCIO testech.

H. Požár 27.6.2020 14:19

IQ testy a SCIO testy spolu nemají nic společného, a to z úplně jednoduchého důvodu. Na SCIO testy se lze připravit, kdo bude pár měsíců před zkouškami viset nad cvičnými testy, svoji šanci podstatně zvýší, takže to s IQ moc souviset nebude.

Co jsou SCIO testy opravdu zač, celkem výstižně popsal tenhle článek: https://www.respekt.cz/vzdelavani/prijimacky-pro-ostrelovace

P. Nešvara 25.6.2020 23:49

Obávám se, že pan Kamberský nepochopil současný svět. Úroveň základních škol se zvyšuje inkluzí a rušením zvláštních škol a převodem jejich chovanců do běžných škol, nikoli jak se domnívá, zrušením víceletých gymnázií.

J. Kadeřábek 29.6.2020 10:56

Jestli se mohla někomu zdát tato gymnázia před lety zbytečná, dnes v době inkluzivní je to jedna z mála možností jak vypadnout z podprůměrnosti třídy plní gaunerů a netáhel.

P. Nešvara 30.6.2020 21:16

Ironie pane

V. Petr 25.6.2020 21:21

V podstatě je společná výuka různě nadaných dětí NEEFEKTIVNÍ. Ti schopní se nudí, neschopní nestačí. A těm schopným navíc hrozí šikana!

P. Skřivan 25.6.2020 20:38

Docela bych si rád od nějakého učitele nechal vysvětlit paradox: maturita ze SOU, průmyslovky i gymnázia je jedna. Státní. Co geniální žák na osmiletém gymnáziu jako dělá, když jiný žák částečně profláká 4 roky a pak má 4 roky na dodělání té samé maturity ? Skoro bych řekl, že víceletá gymnázia jsou spíše pro slabší žáky, kterým ta samá látka bude trvat déle, takže si nemohou dovolit skoro proflákat 4 roky.

Jako že by někoho lepší studium na gymnáziu zachránilo v prvním roce na ČVUT, to bych nesázel. Mezi kandidáty vyhazovu jsou právě premianti z gymnázia, kteří tak nějak zjistí, že výuka na VŠ probíhá nepatrně jinak a že tudíž už jí nezvládnou levou zadní, jak byli zvyklí.

J. Zima 26.6.2020 0:30

No vidíte a moje zkušenosti jsou přesně opačné. Na ČVUT-FEL, kde jsou v prvních semestrech hlavními předměty matematika a fyzika, měli potíže nejvíce absolventi průmyslovek, zatímco absolventi gymnázií, zejména těch s matematicko-fyzikální specializací to zvládali mnohem lépe. Nevím o tom, že by nějakého premianta z gymplu vyhodili, z průmyslovek jich vyletělo několik hned v prvním ročníku na algebře.

J. Zima 25.6.2020 15:58

Pan Kamberský by nám mohl vysvětlit, jaký prospěch budou mít nadaní žáci z toho, že se přizpůsobí tempu a úrovni výuky těm slabým a naopak. Tvrdím, že z některých nadaných žáků se stanou flákači, protože výuku zvládnou levou zadní a nenaučí se pracovat a naopak slabší žáci jsou jen frustrováni tím, že vidí jak jsou oproti těm nadaným pozadu. Jenže to je levičácký koncept jak udělat z lidí nevzdělanou masu závislou na státu, která pak tvoří elektorát pro současné levičácké elity, které vládnou v Evropě. To vyhovuje i nadnárodním firmám pro které jsou takoví lidé levnou pracovní silou.

V. Braun 25.6.2020 17:12

Osobně jsem první roky chodil do jednotřídky. Pan řídící žákům ze čtyř ročníků zadal práci zatímco měl výklad pro pátý ročník. Docela mě to bavilo, protože jsem mohl poslouchat, co vypráví vyšším ročníkům. Pak běžné čtyři roky do devítky a průmyslovka. Protože jsem následně vystudoval ČVUT tak soudím, že mě to nijak nebrzdilo.

J. Zima 26.6.2020 0:22

A jak to souvisí s tím, co jsem napsal?

V. Petr 25.6.2020 21:22

R^

P. Pruner 25.6.2020 14:11

Víceletá gymnazia jsou úspěšným projektem v panujícím ovzduší rovnostářství. Naše školství necílí na výchovu pracovníků vytvářejících český Singapur či Izrael, ale na výchovu pracovníků zahraničních robotáren a státem financovaných nepotřebných profesí. Protože se tato gymnazia osvědčila, tak se je většina ministrů snaží reformovat, protože na řešení skutečných problémů školství nemají potřebnou invenci. Neschopní ministři neřeší ani nedostatek řemeslníků.

J. Kovář 25.6.2020 13:09

Řekl bych, že mícháte příčinu a následek. Dceru jsme nechali dokončit ZŠ, u syna už stejnou chybu neuděláme. Kvalita výuky na druhém stupni ZŠ je prostě tragická. Aspoň tedy v naší škole v malém okresním městě.

Nemáme žádné velké ambice, aby z našeho syna byl právník nebo doktor. Pokud bude dělat práci, která ho baví, tak budeme rádi. Ale jestli se sám rozhodne pro nějaké náročnější povolání, tak mu nezhoršíme podmínky tím, že ho necháme ve škole, která má nižší úroveň vzdělávání.

V. Braun 25.6.2020 17:23

Syn byl na víceletém gymnáziu, dokonce s matfyz zaměřením, dcera na běžném gymnáziu. Dcera dokončila magisterské studium a syn skončil s VŠ po dvou letech, byť pravda v kariéře zdá se mu to nebrání.

P. Han 26.6.2020 17:05

Nevím, zda to víc vypovídá o škole, nebo o vašem synovi. Snad každý jsme viděli klasický film Škola, základ života. ;-D

J. Bábeľa 25.6.2020 12:25

Este by sa dali prerobit vsetky klasicke gymnazia na viacrocne a bol by pokoj. :) Mne sa zda z pohladu vyvoja dietata lepsie, ked zmeni skolu v case zaciatku puberty ako v 15 rokoch. Odhliadnuc od kvality skoly.

M. Frank 25.6.2020 12:21

Pan Kamberský se mýlí, ze škol mizí pouze děti nerozumných a ambiciosních rodičů, s nadáním to ani vzdáleně nesouvisí. Nejvyššího stupně vzdělání a úspěchů v zaměstnání dosahují převážně děti, které byly 9 let na základce. Tlak rodičů na výkon děti z víceletých gymplů spolehlivě odrovná.

T. Hraj 25.6.2020 11:26

"Devastuje to systém jako celek"?!? Není to náhodou tak, že to pouze snižuje úroveň vyšších stupňů základek? Prostě k segregaci lepších a horších studentů už nedochází naráz po 9. třídě, ale postupně (po 5., 7., a také té 9.). Ponecháním všech pohromadě až do 9., bychom sice udrželi vyšší úroveň základek, ale za cenu toho, že nadanější a pilnější by byli brzděni těmi opačnými. Jením slovem se tomu říká inkluze. K čemu vede, můžeme vidět za poslední dvě dekády v USA (heslo "no one gets left behind")


Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...