Už nějaký ten pátek si o tom cvrlikali vrabci na střeše, což ale rozhodně nesnižuje význam celého obchodu. Ohodnocení ryze české firmy, která má své sídlo a vývojáře stále hlavně doma a taky tady platí daně, je v přepočtu více než 80 miliard korun. Na pražském trhu sice máme hodnotnější podniky, přesto se pro Česko může snadno jednat o obchod století.
Avast si letos půjde na londýnskou burzu pro 200 milionů USD |
Máme totiž opravdu načase se začít porozhlížet, čím se budou živit naše děti a vnuci. Český rekordní ekonomický růst nepochybně táhne spotřeba, tedy utrácení platů především z autoprůmyslu a na něj navázaných odvětví. Je ale potřeba si otevřeně přiznat, že Škodovka je dnes globální firma, což plně potvrzuje i páteční nenápadná zpráva, že se v rámci koncernu Volkswagen stane součástí nové skupiny společně se samotným VW a Seatem. A jako globální značka v globální skupině se mohou vozy s okřídleným šípem vyrábět v robotických továrnách kdekoliv na světě, jako se to už děje třeba v Číně. Av zahraničí také vše od peněz až po vynálezy zůstane. Je to normální vývoj, stejně jako Baťa už v Česku boty nešije.
Do budoucna tedy potřebujeme nového Baťu či Škodovku a právě Avast dnes „obouvá“ přes 400 milionů lidí po celém světě do bot počítačové bezpečnosti. To je na počet zákazníků srovnatelný význam, jaký měl kdysi zlínský švec a víc, než kdy dosáhli mladoboleslavští konstruktéři. Že jsme dnes v Česku díky dobrým antivirům zdarma elita v IT bezpečnosti, je v podstatě podobná šťastná náhoda, jako byly kdysi dobré levné boty pro celý svět. Moderní technologie mají ale přece jen blíž k české tradiční technické vzdělanosti. Cíl pro Česko je tedy jasný – další Avast do pěti až deseti let.