Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

I hluk může být hazardem s důvěrou lidí

Starostové píší

  1:28
KLIMKOVICE (Moravskoslezský kraj) - Už osm let usilují město Klimkovice i zdejší občanská sdružení o to, aby Ředitelství silnic a dálnic plnilo své povinnosti, k nimž se zavázalo před dostavbou dálnice D47, dnes D1. A osm let opakovaně konstatujeme, že se stále nic neděje.

Občané, jimž za okny rodinných domů hlučí doprava, výsledky měření zpochybňují. foto: IVANA GRAČKOVÁ

Trasa hlavní české dálnice v Moravskoslezském kraji se definitivně stanovila v roce 2000. Tehdy se vracela z Polanky do Klimkovic s několika podmínkami, které stanovilo ministerstvo zdravotnictví a posléze ještě dopracoval Český inspektorát lázní a zřídel. Měly zajistit, že se v nejmladším lázeňském městě významně nezvedne hladina hluku a že silničáři budou kompenzovat zásahy do přírody a krajiny výstavbou turistických stezek.

Dálnice přes Klimkovice se dostavěla v roce 2008. Už tehdy odstartoval ping pong dopisů mezi ŘSD a městem, který zatím stále nikam nevede. Do dneška totiž nestojí ani potřebné protihlukové stěny, ani slibované turistické trasy, vyjma těch, které město mezitím raději vybudovalo na vlastní náklady. Kvůli hluku v některých částech města dokonce vznikla občanská sdružení; do dneška se státní firmou bojuje například spolek Václavovice – místo pro život.

Stížnostmi lidí na hluk z dálnice se několik let zabýváme na každém jednání zastupitelstva.

V úvodních podmínkách ministerstva zdravotnictví byla přesná měření, která se měla dělat v souladu se sofistikovanou studií nejdříve před zahájením stavby dálnice, poté během ní a nakonec opakovaně po tři roky od kolaudace vždy na jaře a na podzim. Jenže jakmile byla dálnice hotova, po studii a nějakých podmínkách už neštěkl ani pes. Reakcí na opakované dotazy města i jeho obyvatel bylo jen to, že na sebe zodpovědnost vzájemně přehazovala ministerstvo dopravy a ministerstvo zdravotnictví. Zasáhnout musela až ochránkyně veřejných práv, na niž se obrátil občan Klimkovic Radomír Hrbáč. V roce 2013 rozhodla, že příslušná opatření musí vymáhat ten, kdo je v úvodu stanovil, tedy v tomto případě ministerstvo zdravotnictví. Na jaře roku 2015 se tak konečně udělalo první měření hluku v souladu s úvodní studií. Ovšem bez naší přítomnosti. Jako město tak nemáme vůbec možnost posoudit, zda bylo v pořádku.

Nedivíme se tudíž občanům, že výsledky měření nadále zpochybňují. Podle nich je totiž hladina hluku překročená v jediném místě na brněnském portálu otevřeném směrem do Olbramic. Kdo celé dny ve svém rodinném domku, do kterého se kdysi stěhoval za klidným bydlením, poslouchá dunění kamionů, nevěří, že měření jsou správná. I proto, že v původních opatřeních ministerstva zdravotnictví bylo zakapotování těch úseků dálnice, kde se bude údolími rozléhat příliš velký hluk. Taková opatření totiž by státní kasu samozřejmě stála obrovské množství peněz.

Jakou cenu stát zaplatí za nicnedělání, už ale nikdo neřeší. Vyčíslit zdraví a pohodu lidí je totiž velmi těžké. A ještě složitější je to s důvěrou lidí ve vládu a politiky.

Zdeněk Husťák, starosta Klimkovic (ČSSD)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!