Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Názory

MACHÁČEK: Jak superúplněk osvobodil Suezský kanál

Nákladní loď Ever Given v Suezu. foto: Reuters

K vysvobození obří nákladní lodi z vod Suezského kanálu vyzkoušeli experti a záchranáři všechno možné. Kopali, tlačili, bagrovali, strkali, tahali. Nakonec je zachránilo přeskupení hvězd a vesmírných těles. Konkrétně Země, Slunce a Měsíce.
  12:45

Této lekce z elementární hvězdopravy si všímá americký deník The Wall Street Journal.

Hladina vody o jarním úplňku se totiž zvedne o zhruba půl metru více než při obvyklém přílivu, takže se nakonec podařilo gigantickou loď uvolnit, aniž by se muselo sundávat a zase někde znovu nakládat 18 000 kontejnerů.

Všichni inženýři museli využít velmi omezeného „okna příležitosti“, které začalo v neděli. Efekt trvá maximálně několik dní.

Efekt úplňku byl znásoben, protože se jednalo o první superúplněk roku, kdy úplněk koliduje s tím, že se Země dostává nejblíž k Měsíci na svém eliptickém orbitu. K superúplňku dochází několikrát do roka a tento je znám jako „červivý“, protože na severní polokouli začínají vylézat červi ze země.

Stále se neví, zda-li loď Ever Given zamíří k opravám nebo bude pokračovat v...
Muž s egyptskou vlajkou slaví vyproštění lodi Ever Given.

Kdyby se tato příležitost propásla, sedm dní po jarním přílivu se dostanou Slunce a Měsíc ve vztahu k Zemi do polohy, kdy gravitační tah Slunce naopak vyruší vliv Měsíce, a příliv je daleko slabší než obvykle. Vyprošťování s gigantickými dopady na světovou ekonomiku a obchod by pak trvalo mnohem déle.

Před Velikonocemi hezké připomenutí vesmírných sil a toho, jak si naše mocná technologická civilizace vůči nim stojí. Expertům na astronomii se omlouvám za možné nepřesnosti v překladu.

Komentář na serveru Bloombergu si pro změnu všímá toho, jaké další hrozby tu v souvislosti se Suezem existují. Týkají se především kybernetické bezpečnosti a hackerských útoků.

MACHÁČEK: EU bez vlastního jazyka (a příběhu)

Náklady na zablokování průplavu lodí Ever Given činily deset miliard dolarů denně.

Vcelku běžně se diskutuje o fyzické přestavbě kanálu, ale stejně důležitá je zastaralá právní architektura. Dopravu v kanálu reguluje Istanbulská konvence z roku 1888, která platí i poté, co egyptský prezident Násir v roce 1956 Suez znárodnil. Tato konvence předpokládá, že kanál představuje tak obrovské kolektivní dobro pro lidstvo, že se nesmí nikomu bránit ho využívat, pokud pluje pod národní vlajkou a je řádně označen a pojištěn.

Amerika by měla pomoci Egyptu využívat instrumenty námořního práva, které jsou vytvořeny pro rostoucí hrozby pirátství. Měla by být vytvořena podobná mezinárodní síla, která chrání Hormuzský průliv v Perském zálivu, a egyptské úřady by měly uvítat participaci všech států, jejichž ekonomika závisí na průchodnosti námořních tras.

V době, kdy byla podepsána Istanbulská konvence, proplulo kanálem 500 lodí ročně, v roce 2021 by to mělo být 19 000 lodí. Situace s lodí Ever Given způsobila krizi, nikoli katastrofu. Příště to ale může být už katastrofa. Amerika a Izrael by proto měly Egyptu poskytnout nejmodernější technologickou a komunikační infrastrukturu – na způsob řízení leteckého provozu –, která zajistí bezpečnou ochranu této pro svět klíčové infrastruktury před možným teroristickým útokem, kybernetickým útokem nebo sabotáží.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.