Čtvrtek 8. června 2023, svátek má Medard
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

MACHALICKÁ: Divadlo přežilo a sálá energií

Názory

  8:19
Praha - Divadla začala opět hrát a je to velké potěšení, žádné katastrofické scénáře prorokující nezájem diváků se zatím nenaplnily, i když okamžik pravdy nejspíš ještě přijde. Všechny premiéry i reprízy, které jsem za těch pár dní viděla, byly nabité hereckou energií, diváckým nadšením, zkrátka jeviště a hlediště bylo na jedné vlně tak, jak si to každý divadelník může jen přát.

Inscenace Burian (2021). Režie: Tomáš Dianiška. foto: DIVADLO F. X. ŠALDY

V neděli odpoledne česká operní klasika – Prodaná nevěsta a jeviště podle současných regulí plné, a přitom je červen, venku sedmadvacet. Výborný Aleš Briscein jako Jeník a Zdeněk Plech jako Kecal. Večer: Nebeského premiéra Manželských historií podle Strindberga, smršť a vichřice emocí až do krve, ďábelská jízlivost, prostě nádhera. A pak svižné udělování letošních cen divadelní kritiky, i ty pandemie odložila. A hvězda večera, laureátka ceny za ženský herecký výkon Lucie Trmíková při přebírání zůstala v roli Strindbergovy Siri a báječně spojila divadelní fikci s realitou.

V sobotu Disk, premiéra nové hry Kryštofa Pavelky Digitální podzemí v provedení letošního absolventského ročníku katedry činoherního herectví. Tedy studentů, kteří si v posledním roce studia jeviště s diváky příliš neužili. Víceméně hlavně zkoušeli, a to nazkoušené pak mašírovalo do skladu, kde čekalo na znovuvzkříšení. Z depozitáře se vytáhlo a oprášilo i Digitální podzemí, které mělo mít premiéru v listopadu. Ale na jevišti nebylo vůbec znát, že se pauzírovalo dvě třetiny sezony, jakoby studenti z toho všeho násali novou energii a hráli s obrovskou vervou. A bylo vidět, že je to ročník herecky silný a výborně seskládaný, slibný.

Cirk La Putyka - Runners.
Cirk La Putyka - Runners.

Opět se potvrdilo, jak ideální je, když mladý autor píše pro mladé herce, společné naladění nešlo přehlédnout, bylo vidět, že herci se našli v téhle divoké a groteskní poetice, dryáčnickém humoru a výtečně odpozorovaných hlášek. V celém tom současném newspeaku generovaném sociálními sítěmi a permanentním sdílením všeho v kyberprostoru. Je to hořký výsměch i nevtíravé memento, protože není úplně vyloučené, že nakonec nás virální svět požere a rozloží na prvočísla a ten, kdo se zachrání, zůstane v jeskyni s křesadlem a bude ještě rád.

Partička, kterou autor přivádí na svět, žije své životy hlavně na síti, každý má své mindráky, své předstíračky a v podstatě už ani nejsou schopni navázat a udržet normální lidské vazby. Jsou to – jak jinak – zaměstnanci IT startupu a přijíždějí na horský hotel absolvovat team building, ale spíš oslavit velký úspěch. To, co stvořili a od čeho si hodně slibují, se jim pochopitelně vymkne z rukou a začne žít vlastním životem. Děj se postupně propadá do šílené, téměř apokalyptické jízdy a autor inspirovaný trochu Čapkem a možná i Havlem (a to nejenom v jazykové stránce) sice v poslední třetině ztrácí dech, realisticky rozehraný příběh se zlomí do horečnatého chaosu, ale dravá energie nemizí. Mladí herci hrají pošahané a vykolejené typy ajťáků v zábavných charakterizačních zkratkách, a pak je tu Ona, umělá bytost bez citů, která jen „žere“ data a Anežka Štastná ji stvořila jako zvláštní amébu, křehkou, zákeřnou a studenou jako led.

Prostě divadlo se vrátilo v plné síle, i pro něj platí „co tě nezabije, to tě posílí“. A při návratu do divadelních sálů si diváci znovu uvědomili, že to živé je silná a nenahraditelná komunikace a nic ji nemůže zničit, vždy povstane znovu.

BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna
BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna

Potřebujete posílit pánevní dno, ale nemáte čas na aktivní cvičení? Značka BOOM představila Pulzační a vibrační kuličky, které aktivně posilují...