Čas od času proběhne médii poplašné zvolání, že mladá generace nečte, nezvládá psát souvislé texty, nezná historii a neumí propojovat souvislosti. Většinou jsou za špatnou práci kritizováni učitelé. Že naše střední školství prošlo v posledních dvou desetiletích razantní změnou maturit, která poznamenala hlavně práci s rodným jazykem a literaturou, potažmo literární a historické povědomí dospívajících, málokomu dochází.
Slohy psali maturanti od roku 2011 na zadání Cermatu pouhé dvě vyučovací hodiny, učili se psát zprávy a recepty podle návodů, protože úvahy byly přísně hodnocené a ani vypravování nemuselo projít vyřazovacími kritérii. Češtináři na gymnáziích smutně vzpomínali na úvahy, povídky a eseje, které byly díky čtyřhodinovému časovému limitu propracované a osobité. Od roku 2021 jsou sice slohy opět v rukou škol, ale mnohé na delší slohové práce rezignovaly.
Didaktické testy byly od počátku pod palbou kritiky češtinářů i veřejnosti, postupně se i díky našim každoročním rozborům zlepšily. Letošní test patří k těm méně vydařeným.