Na sítích si ze zastánců restrikce dělali mnozí i šprťouchlata, že nás prý vracejí před rok 1989, kdy se jenom zakazovalo a zakazovalo.
Avšak pozor, koperníkovský obrat - už i moderní Finsko zakazuje mobily na základních školách. Avšak pěkně popořadě.
Země tisíce jezer a mobilů?
Finsko, země často vnímaná jako vzor pokrokového vzdělávacího systému, chystá zásadní krok: zákaz mobilních telefonů na základních školách. Tento krok, který se může zdát na první pohled přísný, otevírá důležitou debatu o roli technologií v životě dětí.
Proč by měly mobily zůstat doma, nebo alespoň v šatní skříňce, místo aby byly neustále přítomny ve třídách?
Jedním z nejzásadnějších problémů spojených s mobily ve škole je jejich schopnost odvádět pozornost. Děti, místo aby se soustředily na výuku, kontrolují sociální sítě, hrají hry nebo posílají zprávy. Starší děti dokonce sledují o přestávkách na mobilech porno či sázejí peníze (často svých rodičů nebo prarodičů) na různé sporty po celé planetě.
Mobily ve školách? Zapomeňte. Vsetín je zakázal, strhla se diskuse![]() |
Výsledkem je snížení efektivity výuky a horší zapojení do hodin. Mobily přitahují pozornost způsobem, kterému se školní tabule nebo učitelé/lky jen těžko vyrovnají.
Stále více odborných studií rovněž upozorňuje na negativní vliv mobilů na psychické zdraví dětí. Neustálé srovnávání se s ostatními na sociálních sítích, kyberšikana nebo strach, že „něco zmeškají“, způsobují zvýšenou úzkost a stres. Navíc mobily oslabují mezilidské vztahy. Děti, které místo hry s kamarády sledují obrazovku, ztrácejí schopnost komunikace, empatie a budování přátelství.
Lepší školní výsledky
Bez mobilních telefonů se děti učí lépe soustředit na daný úkol. Ve zmíněném Finsku, kde je důraz kladen na kvalitu výuky a efektivní práci v hodinách, má tento zákaz posílit přirozené dovednosti dětí. Jako je kupříkladu schopnost koncentrace, naslouchání a týmová práce. Mobily prostě narušují školní disciplínu. Ať se to pražské či brněnské kavárně líbí nebo nelíbí.
Často se argumentuje, že mobily mohou být užitečné pro vzdělávání – díky různým vědomostním aplikacím, internetu, rychlému vyhledávání informací. Realita je však taková, že na základní škole by měly děti trénovat základní dovednosti, jako je čtení, psaní a počítání, které technologie nevyřeší. Jistě, moderní metody výuky mají zahrnovat digitální pomůcky, ale ty musí být kontrolované a využívané výhradně pod dohledem učitele. A výhradně pro pedagogické účely, ne pro TikTok nebo „instáč“.
Mobil – překážka, ne pomocník
Severské a hlavně finské školy jsou známé svým důrazem na rovnováhu mezi učením a volným časem. Zavedení zákazu mobilů má zajistit, aby žáci a žákyně byli plně přítomni ve škole – fyzicky, ale i mentálně. Jestliže i v jedné z nejmodernějších vzdělávacích soustav dochází k tomuto kroku, je to jasný signál (jak by asi řekl premiér Fiala), že mobily nejsou klíčem k lepšímu vzdělání, ale spíše překážkou.
Itálie zakázala mobilní telefony ve školách, vrací se papírové deníčky![]() |
Sečteno - zákaz mobilů není jen o pravidlech ve třídách, ale i o výchově k odpovědnému užívání technologií. Děti by měly od malička pochopit, že mobily mají své místo a čas, ale že v některých situacích – jako je školní výuka či štědrovečerní večeře – je lepší je odložit. Rodiče i učitelé musí jít příkladem a ukázat, že být offline je někdy zdravější a přínosnější, než být neustále připojen.
Mám za to, že plošný zákaz mobilů na základních školách je krokem, který může výrazně zlepšit prostředí pro učení i celkovou atmosféru ve školách v Česku.




















