Cestování vlakem by nemělo být jen romantickým víkendovým dobrodružstvím, kdy za dudlání kolejí mohou výletníci počítat ubíhající stromy, ale železnice by měla nabízet plnohodnotnou, komfortní, bezpečnou a spolehlivou formu dopravy i na každodenní cestování do zaměstnání a vzdálenější cesty napříč republikou.
Jsem proto rád, že železniční doprava v našem kraji zažije doslova velký třesk. České dráhy plánují v následujících letech investovat do železnic zhruba čtyři miliardy korun, za které by se mělo nakoupit čtyřicet nových vlaků. Rychlejší a komfortnější vlaky by měly na koleje vyjet už příští rok, v roce 2024 bychom se měli dočkat zcela nových souprav.
Nejen pohodlí na trati je důležité, ale i nádraží by měla poskytovat důstojné zázemí. Naše „brána do města“ proto v nedávných letech prošla kompletní rekonstrukcí. Původní budova náchodského nádraží byla postavena v souvislosti s výstavbou choceňsko-broumovské dráhy a její slavnostní otevření se uskutečnilo v roce 1875. V roce 1911 začala přestavba, která dala nádražní budově podobu na dalších sto let. Za tu doby se budova dočkala řady nevzhledných přístaveb a celé nádraží působilo neuspořádaných dojmem. Proto jsme se v roce 2013 odhodlali k rekonstrukci, a to jak vlakového nádraží, jehož vlastníkem jsou České dráhy, tak přiléhajícího autobusového nádraží v majetku města.
V první fázi autobusové nádraží dostalo střechu ze vzdušné skleněno-železobetonové konstrukce, v nádražní budově je kromě moderních toalet a čekárny k dispozici také malá obchodní galerie s prodejnou potravin, pekárnou a pizzerií. Rekonstrukce vlakového nádraží zahrnovala opravu nádražní budovy, tedy fasády, interiérů a inženýrských sítí, a obnovou prošlo také přiléhající vlakové nástupiště a jeho zastřešení. To že se rekonstrukce opravdu vydařila, dokládá zvláštní cena, kterou Železniční stanice Náchod obdržela v 11. ročníku soutěže o nejkrásnější nádraží v České republice, a to za celkovou modernizaci, propojení s autobusovým terminálem a za přívětivou péči o cestující.