5. listopadu 2013 10:15 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

WEISS: Od NERVu k REPu

NERV | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy NERV | foto: ČTK

Historie ekonomických poradních sborů vlády nabírá výmluvný zákrut. Jako první se rozhodl ozdobit se jmény dynamických nezávislých ekonomů ministr financí Bohuslav Sobotka.

Zapůsobilo to jako pěkný argument, že sociálnědemokratický ministr není žádný bolševik. A tím byl účel naplněn, z jejich doporučení Sobotka nerealizoval prakticky nic a mladí ekonomové získali cennou zkušenost spálení se o kamna (jedno z mála uplatněných doporučení byla, tuším, nová rozpočtová pravidla, jež aspoň trochu omezila možnosti improvizace ministra financí).

Topolánkův a pak Nečasův NERV měl širší mandát, očekávání byla příslušně snížena. Něco z jeho doporučení se realizovalo, nějaké epizody znechucení se rovněž odehrály. Topolánek i Nečas si nicméně dávali záležet na institucionální nezávislosti NERVu – akademičtí ekonomové zůstávali akademickými ekonomy, přizváni byli i lidé v minulosti se angažovavší pro opoziční strany (Rusnok, Švejnar). Což neznamená, že by z toho třeba pro některého člena nevyplynulo nějaké zajímavé angažmá, v zásadě si však všichni udrželi přijatelnou kredibilitu.

S nástupem Miloše Zemana přišla nová doba, před nezávislostí dostala přednost příslušnost k podnikatelským svazům. S nástupem hnutí ANO je to už v plném proudu. V Babišově poradním orgánu REP zasednou hned tři podnikatelé, kteří ho podporovali v kampani, a jeho pobočník z volebních mítinků, lobbista Pavel Telička. A je těžké postřehnout, zda to má být poradní orgán ANO, vlády nebo vládní koalice – jako by na tom nezáleželo. Jak říká Andrej Babiš: „Pokud máte potenciální střet zájmů, pak to neznamená, že jej zneužijete.“ Češi zase učí svět.

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na Lidovky.cz