Takže před tím, než ho obešla dálnice, se tady člověk probudil a řekl si: ha, už spát nebudu, za chvíli budem v Praze. A když jel naopak do Varů, řekl si: ha, konečně jsme se vymotali, snad už to pojede, zdřímnu si. Teď si však uvědomuju, že autobusy mívaly přestávku u bufetu Hořesedlích, což je kousek, takže by vás to probudilo. A já si stejně většinou v autobuse čtu, spát nemoha.
A nebýt Zbyňka Petráčka, který má čich na takové věci, opomíjel bych Nové Strašecí dál. Byl to totiž Zbyněk, který mě před týdnem upozornil, že se v muzeu v Novém Strašecí chystají vystavit originál tzv. Hlavy Kelta, již každý, kdo trochu zavadil o archeologii, zná, neboť na poněkud komické rysy té hlavy nezapomene.
Zbyněk, který se okamžitě seznámil s podrobnostmi, si také přečetl, za jakých okolností byl tento zřejmě nejvýznamnější artefakt keltského původu vyrobený a posléze zahrabaný v Čechách, objeven a zaujalo ho i jméno nálezce, pana Josefa Šlajchrta (zemřel roku 2004), takže hned telefonoval našemu příteli a kolegovi Viktoru Šlajrchtovi, který mu potvrdil, že se skutečně jedná o jeho vzdáleného příbuzného, ovšem rodina z toho příliš nezbohatla.
Hlava, která se nalezla ve stavu rozpadlém na čtyři kusy, se již slepená uchovává v trezoru Národního muzea. Vyjmuta bývá jednou za čas a to jen při výjimečných příležitostech. Třeba, když se veze ukázat do Nového Strašecí... Ne, ve skutečnosti tam prý byla od doby vyhrabání ukázána poprvé a přitom má Strašecí – a především blízká ves Mšecké Žehrovice - na ni domovské právo.
Ale o tom všem jsem napsal v článku, který jsem sepsal v pátek, když jsem se odtamtud vrátil z rychlé inspekční cesty. Na ni mě odvezl redakční fotograf Jindřich Mynařík, jehož fotografie tu s jeho souhlasem používám. Na rozdíl ode mě on skutečně fotografovat umí a já si navíc zapomněl fotoaparát.
V podstatě v tom článku, který vyšel v sobotu v LN všechno je, pouze si dovoluju upozornit na jednu nepěknou chybu: jednou jsem místo Mšecké Žehrovice napsal Kamenné Žehrovice, což je také vesnice, ovšem poněkud blížeji ku Praze a pokud vím, tak se tam zatím nic takového nenašlo. Nikdo se zatím však neozval a já, byť bych to tady mohl opravit a dělat, že nic, tu chybu zde z objektivních důvodů ponechám.
Pan Bémák z Nového StrašecíAsi se nedá říci, že hlava Kelta z Mšeckých Žehrovic je prvním Čechem, ale prvním Bójem-Bémákem, jehož obličej se nám zachoval, bychom ho asi zváti mohli. |
Večer jsem si ještě přečetl na internetu, že se nad Strašecím přehnala bouřka, takže v muzeu vypadla na chvíli elektřina, čehož však nikdo nevyužil k tomu, aby se hlavy zmocnil a utekl s ní třeba do Irska nebo do Bretaně a vrátil ji zbylým Keltům.
Protože však moje inspekce byla jen krátká, rozhodl jsem se, že se tam druhý den, tedy v sobotu, vrátím. Již s fotoaparátem, což bude na úrovni fotografií znát.
Do Nového Strašecí se lze z Prahy dostat autobusem nebo vlakem po Buštěhradské dráze. Obojí trvá asi hodinu. Já jel autobusem z Hradčanské. Vystoupil jsem a došel na náměstí, které jsem už znal. Skrz něj tedy dříve vedl hlavní tah z Varů na Prahu. Nyní je klidné, možná až moc. Trhy, pro které bylo ve středověku takto rozsáhle založeno, se u nás už v důsledku pokroku nekonají, u jednoho stánku jsem si mohl tak koupit dvě tři papriky, které stejně ti lidé nakoupili v Lídlu. Když jsem se jich ptal, jestli mají něco vlastního, skoro se divili.
Obchod s potravinami tu byl jediný, vietnamského typu. Výtvarná podoba českých výloh na maloměstech prošla od komunismu bouřlivým vývojem: od ideologického dreku k pendreku čistému. Uvnitř aspoň měli tatranky.
Jinak je to náměstí docela pěkné, porostlé stromy a milo zelení. Vypadalo to, že tam opravovali v poslední době chodníky, avšak v Čechách nebývá poznat, zda už je práce skončena, či bude ještě chvíli pokračovat. Bývalá radnice je skromně renesanční a hodiny ukazovaly správně.
Na zdi radnice je pamětní deska se jmény padlých z první světové války. Skoro osmdesát jmen... Někdy až tři z jedné rodiny. Na gymnasiu je velká pamětní deska jednomu legionáři, dvaadvacetiletému Karlu Tomsovi, který padl v září 1915 u Arrasu. Česká historická asymetrie.
V čele náměstí J. A. Komenského stojí socha zakrslého Rudoarmějce, jejž vyznamenává pionýrka. Dočetl jsem se, že tam do padesátých let stál sv. Jan Nepomucký, kterého kvůli osvoboditeli odstěhovali před kostel. Sv. Jan je tolerance sama, tak se asi ani nezlobil, ba ani nemuk.
Ze jména Strašecí by člověk odhadoval, že tam straší, ale já tam byl přes den, tak jsem si ničeho nevšimnul. Přečetl jsem si však, že název spíše než od strašidel pochází od jména Strašata, kterému mohlo v raném středověku patřit. První písemná zmínka je z doby Jana Lucemburského, kdy se o něm psalo už jako o městečku. Na město s příslušnými právy bylo roko 1490 povýšeno králem Vladislavem Jagelonským, jenž zůstal za odměnu v městském znaku. Hezky vyvedený znak je na rohu jedné ulice vedoucí od náměstí. Korunován je včelím úlem značícím přičinlivost a držen zvláštními tvory, zvláště batole mužského pohlaví, které má již ve svém raném věku regulérní pleš, upoutá pozornost.
Pak bylo Strašecí za třicetileté války několikrát vypleněno, naposled Švédy v roce 1639. Několikrát ho také zachvátil požár, takže adjektivum "Nové" značí, že několikrát ho museli postavit znova. Protože je nedaleko Křivoklát, patřilo jeden čas Fürstenberkům, po roce 1848 už samo sobě. Před válkou tu byl soud a po válce bylo do roku 1960 bylo samostatným okresem – v rámci totalitních možností. Pozůstatkem toho je na kraji města velká republikánská budova bývalého okresního úřadu. Teď je tam policie a to je asi vše. Teď je přifařeno k Rakovníku.
Místní muzeum je skromné, ale pěkné. Je v opravené budově bývalé farní školy naproti kostelu. Dole jsou Keltové, nahoře sedláci na Novostrašecku.
Keltovi z opukové hlavy tu lze potřást rukou, což se ale nedělá. Jiný Kelt tu sedí na vyrábí náramek či nápažník ze švartny (sapropelit), což je jakási drolivá hmota podobná uhlí, jež se tu nalézala i na povrchu. Výrobky šperkařského průmyslu z okolí Nových Strašnic se pak vyvážely do přilehlé keltské Evropy. Keltové a Keltky do nich byli přímo zbláznění. Co si asi o tom mysleli Římané?
Nahoře návštěvníka upoutá barokní socha sv. Isidora Madridského s vrtulí na hlavě. Tento světec je patronem pilotů vrtulníků a provozovatelů telekineze čili přemísťování vzduchem na krátkou vzdálenost vlastní silou. (Ve skutečnosti je to patron rolníků, čemuž odpovídá atribut rýče, který drží v ruce a pod jehož ostří vytryskla voda z kamenité půdy, avšak chybí v záběru.)
Vydal jsem se pak na místo, kde byla hlava nalezena. Vzduch byl prosycen pachem kvetoucí řepky olejky neboli brukve a krajina vypadala jak brazilský fotbalový dres.
Cesta vedla novostrašeckou naučnou stezkou, jež vinula z velké části kolem oplocené obory Libeň. Prý tam žijí mufloni. Bylo teplo a ony ovce byly zalezlé ve svých doupatech. V době laténské, tedy někdy mezi 3. a 1. století před Kristem, tu místo výběhu pro muflonů rozprostíral keltský čtyřúhelníkový areál (v archeologii se jim podle německých nalezišť říká Viereckenschanzen), na jehož okraji nalezli Šlajchrtovi v roce 1943 slavnou hlavu. Ta byla pravděpodobně hozena do obětní šachty a předtím rituálně rozbitá, což mělo jakýsi magický význam. Byla nejspíš obětována podzemním čili chtonickým božstvům, jež v keltské mytologii měly zvláštní postavení a patřily k silám nejmocnějším a nejobávanějším.
A skutečně se cosi kousek od místa začalo dít. Nejprve jsem uviděl ropuchu, jež stála uprostřed cesty a hleděla na mě svým jantarovým okem. Uctivě jsem se jí uklonil a požádal, zda si ji smím vyfotografovat. Svolila a pak pomalým krokem odešla.
To však nebylo všechno. Ušel jsem pár metrů, když tu na mě odkudsi vyběhl tento lesní ďas, který se mi zprvu, když se ke mně blížil na svých trpasličích nožkách, jevil komickým, ale v okamžiku, kdy na mě začal dorážet a naskakovat, přičemž stále otevíral svou příšernou a nechutnou tlamu, začala se mě zmocňovat panika. Nejprve po dobrém a pak již naléhavě jsem jej žádal, ať svého počínání zanechá, přičemž jsem se zoufale rozhlížel, kde má majitele. Dokonce jsem snad i volal, čímž jsem ztrácel ve svých očích důstojnost. Avšak nikde nikdo a ďáblíka nešlo utišit. Tak jsem s touto mytologickou obludou došel až do Mšeckých Žehrovic, kde mé dnešní vyprávění končí.