Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

PETRÁČEK: Chodci sobě. Pěší zóny nejsou určeny pro cyklisty, ale pro pěší

Názory

  6:00
Patří pěší zóny všem, kteří nepoužívají spalovací motory a nevypouštějí zplodiny? Nebo jen pěším, jak už jejich název napovídá? Taková otázka se teď vyhrocuje na Praze 1. Ale vypovídá o daleko obecnějším problému, který Prahu 1 přesahuje. Je to jako s reglementací kouření, pití alkoholu na veřejnosti či zavádění povinných bezmasých dnů ve veřejném stravování. Jakmile se to téma vynoří třeba v Kalifornii, vsaďte se, že dříve či později dorazí do západní Evropy, pak do Prahy a posléze do celého Česka.

Turistky na vozítkách segway v centru Prahy. foto: MAFRA

Centrum Prahy vešlo ve známost svým bojem proti vozítkům typu segway. Ta sice nemají spalovací motor, ale smějí proto jejich řidiči jezdit po chodnících a pěších zónách? Praha­1 loni rozhodla, že nesmějí. Letos se zase potýká s náhražkami, které majitelé a půjčovatelé segwayů nasadili. V rámci tažení proti elektrickým koloběžkám chce Praha 1 zakázat jízdu po pěších zónách i cyklistům (alespoň ve vyhrazené denní době). A tady jsme u jádra pudla. Je to skutečně, jak namítá sdružení Auto*Mat, „kriminalizace lidí, kteří jezdí po Praze na kole a šetří tak životní prostředí i zdraví ostatních“?

PETRÁČEK: Putin ve víru akce, setkání s Trumpem se rýsuje

Tento argument nás vrací k úvodní otázce. Smějí cyklisté jezdit po pěších zónách jen proto, že šetří životní prostředí více než spalovací motory? Pokud ano, pak podle stejné argumentace by směli po pěších zónách jezdit i lidé na segwayích, elektrických koloběžkách, ba v elektrických autech. Nikdo z­nich přece nevypouští žádné exhalace.

Nebo jsou pěší zóny skutečně určeny pro pěší? Pak na nich ale cyklisté nemají co dělat. Pěší zóny přece nevznikly jen proto, aby „pěšáci“ nedýchali zplodiny, ale spíš proto, aby se lidé mohli bez obav pohybovat pěšky. Aby pořád nemuseli uskakovat před nějakým vozidlem. A v principu není rozdíl, jestli uskakují před cyklisty, vozítky typu segway, elektrickými koloběžkami či elektromobily.

Připomínejme si rozdíl nespočívající jen v jazyce či jemné významové nuanci – rozdíl mezi nízkoemisní zónou a pěší zónou. Nízkoemisní zóny (zákaz vjezdu aut překračujících normu zplodin či jenom starších) se stále šíří. Některá evropská města už do center nepouštějí auta s dieselovými motory. Tam jde o problém emisí a jízdní kola ho nepochybně pomáhají řešit. Ale má-li být pěší zóna skutečně zónou pro chodce, pak na ní cyklisté nemají co dělat. Spor by se mohl vést nanejvýš o koně. I ti přece chodí pěšky, že.

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!