29. dubna 2014 13:11 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Čínský rituál

Český ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (vlevo) se svým čínským protějškem Wang Im. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Český ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (vlevo) se svým čínským protějškem Wang Im. | foto: ČTK

Ministr zahraničí Zaorálek v Pekingu zdůraznil, že Česká republika nepodporuje samostatnost Tibetu. Pro jistotu ještě dodal, že Praha dodržuje politiku jedné Číny. Ne snad, že by to bylo něco nečekaného, ale stejně se nad tím člověk pozastaví. Proč to Lubomír Zaorálek tak zdůrazňuje? Proč zdůrazňuje něco, co žádný český (ani jiný západní) státník nezpochybnil?

To, že Tibet se nachází pod čínskou svrchovaností, je politický fakt – přinejmenším od roku 1950, kdy čínská armáda Tibet obsadila. Akceptuje to každý relevantní politik Západu, jakkoliv se přitom pozastavuje nad praxí čínské správy Tibetu – její formou, necitlivostí, ba brutalitou. Ano, postavení Tibetu či Tibeťanů v něm je něco, co lze nezávisle hodnotit, kritizovat či srovnávat s analogickou situací menšin třeba v USA či Brazílii (indiáni), Kanadě (eskymáci alias Inuité), Indii (obyvatelé Andamanských a Nikobarských ostrovů) nebo v Austrálii (Austrálci alias Aborigini). A Tibet z toho srovnání nevychází dobře. Ale samotný fakt, že Tibet politicky náleží pod Čínu, nezpochybňuje ani dalajlama v indickém exilu. Tedy ne, že by tu situaci považoval za ideál, ale priority vidí jinde, například právě v postavení Tibeťanů.

ČTĚTE TAKÉ:

Lubomír Zaorálek přesto v Pekingu vystoupil papežštěji než papež a příslušnost Tibetu k Číně sám hujersky zdůraznil, jako by bez jeho slov nebyla zřejmá, jako by ji snad jeho předchůdci v Černínském paláci zpochybnili. Jeho slova působila ryze rituálně. A Zaorálek jimi skutečně naplnil jeden poměrně nový rituál.

Žijeme v době, která rituály pokrokářsky vytěsňuje. Stále více se pohřbívá žehem místo „do hlíny“ a stále více pohřbů probíhá úplně bez obřadu. Vyspělé západní státy zakazují rituální porážky zvířat (muslimské a židovské), nejnověji Dánsko. Ale stejná doba a stejné prostředí si přitom pěstuje rituál Tibetu, a to ve dvojím provedení.

Patří k dobrému tónu pokrokové levice horlit za samostatnost Tibetu, ač to nežádá ani dalajlama. Proč se rituálně vyvěšují vlajky Tibetu, a ne vlajky Kurdů, Palestinců, Berberů, Západní Sahary či jiných společenství prahnoucích po samostatnosti? Protože Tibet je součástí nového pokrokového rituálu. A právě tak rituální zaříkávání před úředníky v Pekingu, že Praha je proti samostanosti Tibetu, je jen druhou stranou mince téhož rituálu.

Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!