Sobota 18. ledna 2020svátek má Vladislav 0 °C déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Dálnice ve stavu nebezpečí

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. | foto: MAFRA - Karel Pešek

Ministerstvo dopravy žádá vyhlášení stavu nebezpečí v místě, kde loni v červnu – před více než rokem – sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice D8. To se dá pochopit. Vyhlášený stav nebezpečí umožní obejít výběrové řízení na sanační firmu. Jakkoliv jsou výběrová řízení bohulibým a korupci podrážejícím pravidlem, někdy mohou působit kontraproduktivně – třeba právě tady. Protože to, co by se výběrovým řízením ušetřilo na ceně zakázky, by se v případě zavalené D8 prodělalo časovou prodlevou.

Ale když už tu padl výraz „nebezpečí“, můžeme se nad ním zamyslet obecněji. Kde číhá obecné nebezpečí pro výstavbu dálnic a moderní dopravní infrastruktury vůbec? Mohlo by se zdát, že v boji s nástrahami výběrových řízení. Ale není to spíše v nekoncepčnosti resortu dopravy a státní správy?

Vysocí úředníci na ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic se mění jako postavy na orloji. Ve sněmovně teď padl návrh na zřízení vyšetřovací komise pro stavbu dálnice D47. Komise by měla odpovědět na otázky, jak vznikly chyby při její stavbě (předloni bylo na devítikilometrovém úseku reklamováno 921 závad), kdo za ně odpovídá a nakolik v tom má jasno stát.

ČTĚTE VÍCE:

Stát vůbec nemá jasno v mnoha věcech okolo dálnic. O tom, kde se stala chyba, nemá jasno ani v případě D8. Nebyla náhodou už v tom, nač již od roku 1995 upozorňovaly Děti země? Opíraly se přitom o podklady Českého geologického úřadu. A teď, po téměř dvaceti letech, vidíme, že dálnice se skutečně nestaví na stabilním podkladu. Toto vedení trasy mělo oproti uvažovanému tunelu ušetřit, ale jak to s ušetřením bude, je nyní krajně nejisté.

Stavba dálnice D8 je jen špičkou ledovce. Poprvé byla plánovaná v roce 1938, podruhé v roce 1963. O stavbě bylo rozhodnuto v dubnu 1966, stavět se začalo v dubnu 1984, první úsek byl otevřen v listopadu 1990, ale dokončení posledního úseku (16 kilometrů) je stále ve hvězdách. Tak dlouhá že by mohla být historie výstavby dálnice o délce 92 kilometrů? Jsou země, které by nad tím žasly. Než stačí někdo kompetentní žasnout u nás, je vystřídán, takže úžas zbývá jen na občanech.

Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky
Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Pětadvacetiletá Kristýna Hudková a její nastávající Omar Shehadeh | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Marek Beneš z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Redakční srovnávací test dieselu, benzinového auta a hybridu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!