Neděle 24. ledna 2021svátek má Milena 2 °C sněžení Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Dálnice ve stavu nebezpečí

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. | foto: MAFRA - Karel Pešek

Ministerstvo dopravy žádá vyhlášení stavu nebezpečí v místě, kde loni v červnu – před více než rokem – sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice D8. To se dá pochopit. Vyhlášený stav nebezpečí umožní obejít výběrové řízení na sanační firmu. Jakkoliv jsou výběrová řízení bohulibým a korupci podrážejícím pravidlem, někdy mohou působit kontraproduktivně – třeba právě tady. Protože to, co by se výběrovým řízením ušetřilo na ceně zakázky, by se v případě zavalené D8 prodělalo časovou prodlevou.

Ale když už tu padl výraz „nebezpečí“, můžeme se nad ním zamyslet obecněji. Kde číhá obecné nebezpečí pro výstavbu dálnic a moderní dopravní infrastruktury vůbec? Mohlo by se zdát, že v boji s nástrahami výběrových řízení. Ale není to spíše v nekoncepčnosti resortu dopravy a státní správy?

Vysocí úředníci na ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic se mění jako postavy na orloji. Ve sněmovně teď padl návrh na zřízení vyšetřovací komise pro stavbu dálnice D47. Komise by měla odpovědět na otázky, jak vznikly chyby při její stavbě (předloni bylo na devítikilometrovém úseku reklamováno 921 závad), kdo za ně odpovídá a nakolik v tom má jasno stát.

ČTĚTE VÍCE:

Stát vůbec nemá jasno v mnoha věcech okolo dálnic. O tom, kde se stala chyba, nemá jasno ani v případě D8. Nebyla náhodou už v tom, nač již od roku 1995 upozorňovaly Děti země? Opíraly se přitom o podklady Českého geologického úřadu. A teď, po téměř dvaceti letech, vidíme, že dálnice se skutečně nestaví na stabilním podkladu. Toto vedení trasy mělo oproti uvažovanému tunelu ušetřit, ale jak to s ušetřením bude, je nyní krajně nejisté.

Stavba dálnice D8 je jen špičkou ledovce. Poprvé byla plánovaná v roce 1938, podruhé v roce 1963. O stavbě bylo rozhodnuto v dubnu 1966, stavět se začalo v dubnu 1984, první úsek byl otevřen v listopadu 1990, ale dokončení posledního úseku (16 kilometrů) je stále ve hvězdách. Tak dlouhá že by mohla být historie výstavby dálnice o délce 92 kilometrů? Jsou země, které by nad tím žasly. Než stačí někdo kompetentní žasnout u nás, je vystřídán, takže úžas zbývá jen na občanech.

Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

Jan Šimák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Dům pana Hrbáčka navždy potemní. Letos jeho potomci rozsvítili naposledy

Dům Antonína Hrbáčka v Lípě se v roce 2020 rozzářil před Vánocemi naposledy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedmnáct let postupně vylepšoval a rozšiřoval osvětlení svého domu v Lípě u Zlína Antonín Hrbáček. Jeho vánoční výzdoba...

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně
PŘÍBĚH ZE ŽIVOTA: Těhotenství bylo bezproblémové, později měl malý Honzík epileptické záchvaty i 30krát denně

Šestiletý Honzík Hanuš se narodil s vrozenou vývojovou vadou pravé ruky. Když bylo malému půl roku, lékaři mu diagnostikovali opoždění...