Neděle 26. ledna 2020svátek má Zora 0 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Kdo ho sundal? V oblasti bojů by se civilní lety povolovat neměly

Lidé prohledávají trosky zříceného letounu u Teheránu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidé prohledávají trosky zříceného letounu u Teheránu. | foto: ČTK

Teherán Spadne-li civilní letadlo na území, kde se bojuje, mají vánoce konspirátoři i politici. Mohou vynášet rychlé soudy o vině, ještě než se podaří dohledat černé skříňky, natož analyzovat jejich obsah. Řečené platí i pro ukrajinský civilní boeing, který se zřítil u Teheránu (176 mrtvých).

Chcete-li si udělat obrázek o hledání viníků, můžete se podívat na aktuální zprávy. Z nich se dozvíte, že vše hraje pro vinu Íránu. Dost na tom je: už fakt, že v době, kdy byla alarmována protiletadlová obrana, nechali startovat civilní letadlo, zavání hazardem. Anebo se můžete podívat pár desítek let nazpět, jak se takové případy řešily dříve. A vyjde vám zhruba toto.

Za prvé. Z informací zveřejněných v prvních dnech se žádný smysluplný závěr neudělá. V reálu to trvá spíše roky než měsíce, neřkuli týdny.

Za druhé. I když se ukáže, že ukrajinský boeing sestřelili Íránci, nemusí to vypovídat skoro nic o povaze vojenského konfliktu, který poskytl kulisy a zbraně. I když se Írán ocitne v roli důvodně podezřelého, obviněného, či dokonce usvědčeného pachatele, může tvrdit, že to má s USA zhruba 1 : 1.

Za třetí. Tak jsme u 3. července 1988, kdy vrcholila irácko-íránská válka. V Hormuzském průlivu hlídkoval americký křižník Vincennes. Na radaru zachytil íránský airbus, civilní linku z Teheránu do Dubaje, ale operátoři údaje vyhodnotili jako vojenský stroj útočící na křižník – a ten pak raketou letadlo sestřelil (290 mrtvých). Trvalo osm let, než USA uznaly svůj omyl. Až v roce 1996 vyplatily rodinám zabitých kompenzace, ale neomluvily se nikdy. I tehdy používaly argument, že do oblastí bojů se civilní letadla neposílají, že je to neomluvitelný hazard.

Za čtvrté. Kdybychom byli konspirátory, mohli bychom napsat, že vina íránských raket se teď nejvíce hodí firmě Boeing. Že ta má po sérii nehod a šrámu na prestiži konečně šanci hodit to na někoho jiného. Ale protože konspirátoři nejsme, počkáme, až bude jasno.

Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky
Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

NAPSAL SÁM ŽIVOT: Mladá maminka už potřetí bojuje s rakovinou
NAPSAL SÁM ŽIVOT: Mladá maminka už potřetí bojuje s rakovinou

Před třemi lety se Janě Ryšánkové obrátil život naruby. Byla v pátém měsíci těhotenství, když jí lékaři oznámili, že má rakovinu v pokročilém stádiu.