Na pohled to působí nečekaně. Svatý Václav, patron, ke kterému se upřímně hlásí Karel Schwarzenberg, lidovci či obecně tradicionalisté, přitahuje i odpůrce klerikálů a liberály. Václav Klaus i Miloš Zeman přece byli v jádru liberály českého, plebejského typu. Sice každý jiný, ale v odporu ke kultu svatého Václava se shodli. Jenže v posledních letech to už vypadá o dost jinak. Prezident Klaus rád zajel na svatováclavskou pouť do Staré Boleslavi, prezident Zeman uctí lebku svatého Václava. Kde zůstala husitská tradice, k níž se oba politici tak rádi hlásili?
Zdá se, že husitskou tradici vzdoru úspěšně nahrazuje celonárodní rituál - dnes uvidíme poctu svatému Václavovi za účasti prezidentovy rodiny, katolíků, evangelíků, pravoslavných i židů. Někdo by řekl, že je to rituál vyprázdněný.
Když ostatky světce uctí politik, jenž knížete Václava označil za symbol servility a kolaborace, co na tom jeho gestu může být autentického? Asi málo, ale tak už to u celonárodních rituálů bývá.