Podvody s emisemi či případy sportovního dopingu českou společností až tolik nemávají. Zato podvody v anketě Český slavík ano. Říkáme Český slavík, myslíme zmanipulované hlasování, mohl by napsat Majakovskij.
Karlovarské minerální vody možná opustí Českého slavíka. Kvůli přístupu k Ortelu |
Upřímně, zaplaťpánbůh za slavíkgate. Za to, že se už nehandrkují jen fanouškovské tábory, ale do věci se vkládá i byznys. Firma Karlovarské minerální vody, majitel slavíkovské značky Mattoni, hrozí, že pokud se manipulace s hlasy nevysvětlí, ze soutěže se stáhne. Dobře dělá. Dává najevo, že férovost má svůj smysl.
Už delší dobu se říká, že Českého slavíka by bylo nejlepší zaříznout. Ten argument se v posledních letech opírá o úspěch kapely Ortel, která je, řekněme, kontroverzní. Ano, existují dobré důvody pro obezřetnost vůči Ortelu, pro kritičnost vůči jeho textům i pro odmítání atmosféry, kterou šíří. Jenže právě tyto důvody by o „zaříznutí“ Českého slavíka rozhodovat neměly. Jinak by jen přikrmily už tak sílící názor veřejnosti, že elity chtějí reglementovat, co se má (ba smí) hlasujícím líbit. Ta anketa přece nehodnotí uměleckou či společenskou přijatelnost hudebníků, ale pouze jejich oblibu.
Nejvíc hlasů v Českém slavíkovi získal Ortel, pořadatel ale výsledky měnit nebude |
Silnějším důvodem pro nekrolog nad Slavíkem je manipulace s hlasy. Existují dva vyhraněné tábory. Libertariáni chtějí vše uvolnit. Z cyklistické Tour de France by byl souboj farmaceutických firem, z Českého slavíka souboj hlasovacích mašinerií padni komu padni. Pokrokáři chtějí oddělovat dobro od zla (vytěsnit Ortel). Slavíkgate do toho vnáší důraz na fair play. Soutěž neschopná zajistit férové podmínky nemá nárok na přežití. Je lepší zaříznout ji z těchto důvodů než z obavy, že by mohl vyhrát ten prokletý Ortel.