Proč je Vandas neonacista? Podle Zemana proto, že podporuje Mariana Kotlebu a jeho Ľudovou stranu Naše Slovensko velebící Jozefa Tisa: „Jestliže někdo adoruje válečného zločince a masového vraha z období druhé světové války,“ říká Zeman, „stává se objektivně neonacistou.“ Totéž platí i pro Vandase: „Ten, kdo aktivně podporuje neonacismus, byť v sousední zemi,“ říká Zeman, „je objektivně sám neonacistou.“
Zeman v Lidicích označil za neonacisty DSSS a Kotlebovu stranu |
Ano, jasným neonacistou je skutečně ten, kdo je tak hloupý, aby veřejně hajloval nebo na výročí „křišťálové noci“ pochodoval k synagoze. Ale co když se této vnější symboliky vystříhá? Se stejnou mírou objektivity, v níž si tak libuje Miloš Zeman, se vůči němu hájí sám Tomáš Vandas.
„Naše názory nejsou vůbec extremistické,“ říká v reakci pro ČTK Vandas. „V roce 2009 jsem byl za svůj projev v Brně, kde jsem varoval před uprchlickou vlnou tsunami, odsouzen. Pan prezident teď opakuje to samé, co já jsem říkal před lety. Pokud se tedy takto cítí být extremistou a neonacistou, tak vítejme na stejné lodi.“
Teď se zamyslete, nechte stranou rok 1945 a zkuste si odpovědět na otázku: je-li Vandasovo tvrzení o tsunami uprchlíků extremistické a hodné trestu, jak si v tom srovnání obstojí Zemanova tvrzení o islámu coby anticivilizaci, o islámu coby náboženství nenávisti nebo jeho výrok, že umírněný muslim je protimluv? Nemá Vandas do značné míry pravdu?
Je to pěkné téma do občanské nauky. Je extremistou každý, kdo varuje před riziky příchodu mas muslimů? Pokud ano, patří Zeman do téže škatulky jako Vandas. Pokud ne, proč byl Vandas odsouzen, když nehajloval? To téma má i druhou stránku. Je liberálem každý, kdo brojí proti reakci, i když svůj svatý boj opírá o zákazy, kvóty i zpřísňování zákonů? Pokud ano, proč se slovo liberální do češtiny překládá jako svobodymilovný? Milé děti, je to tak v pořádku?