Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Lokality zbavujeme náklaďáků

Starostové píší

  1:22
PRAHA 5 - Hluk je na území Prahy 5 způsoben zejména automobilovou dopravou, případně výstavbou. Při nově realizovaných projektech je tento problém zohledňován v projektových dokumentacích, které se předkládají při územních a stavebních řízeních. Jejich součástí jsou akustické studie, v nichž se posuzují hluky ze stacionárních zdrojů, z dopravy a stavební činnosti.

Praha 5 byla jedním z průkopníků dobíjecích stanic pro elektromobily a v provozování elektromobilů a elektroskútrů. foto: ARCHIV RADNICE

Studie schvaluje Hygienická stanice hl. m. Prahy, která zároveň stanovuje podmínky pro měření hluku ke kolaudaci stavby. Ze studií často vyplyne nutnost výstavby protihlukových stěn, případně z požadavků hygienické stanice či z jiných žádostí. Hygienická stanice je zároveň jediná schopná a oprávněná měřit hluk během výstavby, což je aktuální téma například u stavby viladomů Na Farkáně. Většinou se však jedná o oblast státní správy, jako samospráva zde moc možností nemáme.

Jednou z mála možností, jak omezit hluk, je redukce nákladních automobilů. Městská část Praha 5 ve spolupráci s magistrátem prosadila při zprovoznění části městského okruhu (tunel Mrázovka a Dobříšská) zákaz vjezdu vozidel o okamžité hmotnosti nad šest tun do centra Smíchova. V návaznosti na zprovoznění části Pražského okruhu (úsek Slivenec – dálnice D1) byl instalován zákaz vjezdu vozidel o okamžité hmotnosti 12 tun do ulice K Barrandovu a následně Jižní spojku. Zasazujeme se také o zprovoznění Nízkoemisní zóny, která může přispět k omezení hluku. Lokálně instalujeme dopravní značení „zákaz vjezdu nákladních vozidel“ (s výjimkou vozidel zajišťujícím dopravní obsluhu), které zbavuje některé lokality zbytné nákladní dopravy. Jde například o ulici Nad Zámečnicí, oblast Blaženka či Jinonice.

Praha 5 byla jedním z průkopníků dobíjecích stanic pro elektromobily a v provozování elektromobilů a elektroskútrů. V ulici Štefánikova (před kostelem Svatého Václava) radnice ve spolupráci s PRE a.s. zřídila veřejně přístupnou nabíjecí stanici, kde je možné parkovat s časovým omezením nabíjení.

Radek Klíma, starosta Prahy 5, TOP 09

Autor: