Úterý 13. dubna 2021svátek má Aleš 5 °C déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Názory

Proč ještě ženy neřídí metro? Je to diskriminace?

Pražské metro (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražské metro (ilustrační foto). | foto:  František Vlček, Lidové noviny

Nedostatečná zaměstnanost ve správních radách, na řídících pozicích ve správních orgánech, v politice - to jsou stesky na diskriminaci žen na trhu práce. Tyto hlasy reflektuje legislativa takzvanými "antidiskriminačními opatřeními". Viděli jste ale někdy ženu řídit metro? Potkali jste někdy hornici? Možná mimo ČR, ale u nás jsou ženám fyzicky náročnější práce zakázány.

Jestli má být legislativa v pravém slova smyslu antidiskriminační, měla by zabezpečit rovnost šancí podle schopností jedince. Pokud přijde uchazeč o zaměstnání, nesmí být na základě svého pohlaví ani protežován, ani znevýhodňován.

Zaměstnavatel by si tedy měl vybrat právě toho uchazeče, který má pro jeho firmu největší přínos. To není nic divného. Na místo chirurga nepřijme švadlenu a nechat chirurga sešívat pláště je plýtvání jeho potenciálem. Ve chvíli, kdy legislativa v zájmu "rovnosti" upravuje postavení žen a mužů na trhu práce, nastává problém.

Brusel předpokládá, že v České republice bude vypracována a implementována politika rovných příležitostí pro obě pohlaví. Rovností se ale v tuto chvíli rozumí pozitivní diskriminace žen. Jaké to pro nás může mít důsledky?

Čtěte také


Na trhu máme tři základní výrobní faktory: práci, půdu a kapitál. Jsou to prostředky, které umožňují vyrobit statek nebo poskytnout službu. Jejich cena, kvalita a dosažitelnost jsou pro produkci klíčové. Podnikatel, aby předstihl konkurenci, chce v rámci těchto zdrojů získat výhodu.

Z vývoje světové ekonomiky posledních dekád vyplývá, že nejnákladnějším faktorem je práce. Dobří pracovníci jsou náležitě ocenění, ať už se jedná o ženy, muže, černochy, Asijce.. V tomto smyslu podnikatel nerozlišuje pohlaví a je barvoslepý. Chce získat co nejlevnější a především co nejkvalitnější pracovní sílu. Nařídí-li mu však zákon, že musí přijmout někoho méně vhodného za stejnou mzdu, začne vydělávat méně, a zdraží své výrobky nebo přesune výrobu do jiné země.

Ženské aktivistické skupiny mají i přes zavádění a plnění požadovaných opatření pro zajištění rovnosti dojem, že ženy jsou "antidiskriminovány" málo. Například při prosazování (anti) diskriminačních zákonů je hojně užíván argument rozdílných mezd u mužů a žen ve stejném pracovním zařazení. V tomto případě proklamují, že žena udělá stejnou práci jako muž, jen je za ni méně zaplacena; jinými slovy, že ženská práce je nedoceněným výrobním faktorem.

Kdyby tomu tak bylo, chtěli by každý podnikatel nebo každá podnikatelka využít tohoto lépe dostupného a k tomu levnějšího výrobního faktoru a vydělat na něm. Na trhu by se tedy měly objevovat firmy s ryze ženským obsazením a vedením, které by se staly úspěšnějšími než firmy mužské a smíšené. Proč se emancipované ženy připravují o možnost být bohaté a samy nepodnikají? Proč to mužům "nenatřou"? Asi to nebude tak jednoznačné..

Pražské metro.


Vraťme se ale k (anti)diskriminační politice. Rovnosti jsme si v minulém režimu užili dost a dost. Asi by bylo lepší naučit sebe a své děti vnímat rozdíly mezi muži a ženami s respektem a neponižovat ženy protekčními, zákonem zajištěnými pracovními místy. Jako ženu by mě takovéto jednání uráželo.

Pokud však budou feministické kruhy trvat na své (anti)diskriminační politice, ať začnou jinde: u zrušení zákazu pracovat v dolech, zrušení omezení váhy břemen nošených ženami, pozdější odchod žen do důchodu aj. Pevně doufám, že zdravý rozum zvítězí a nepodaří se to. Byla by to totiž především moje ostuda; ostuda muže. Nechci nechat ženy řídit metro, když jeho řidič na konečné musí tahat více než pětadvacet kilogramů!

Policie vyklízí Hlavní nádraží. Jeho obyvatelé si našli nový „Sherwood“

Bezdomovci na pražském Andělu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Narkosvět v legendárním parku u pražského hlavního nádraží, kterému všichni přezdívají Sherwood, se proměňuje a...

Umírají mladší lidé a my s tím nemůžeme nic dělat, říká šéf KARIM o covidu

Jan Beneš, přednosta kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V plzeňské fakultní nemocnici prudce stoupá počet hospitalizovaných s covidem-19. Zatímco v podzimní vlně šlo o...

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Turbínová lokomotiva Škoda typ 1 TLo (označení lokomotivní řady ČSD podle... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ...